Den högsta tillåtna vikten på de svenska vägarna är för närvarande 64 ton – men nu ska den höjas till 74 ton.
Framför allt av miljöskäl. Genom att tillåta tyngre lastbilar kan antalet transporter minskas, och där med även avgasutsläppen. Men man gör det också för att näringslivet kräver det.
Många broar kan dock vara för svaga för att klara av en vikt på 74 ton.
Under hösten inledde Trafikverket en utredning.
– Vi har anlitat konsulter som håller på att undersöka vad som kommer att behövas göras med varje enskild bro. Och sedan har vi prioriterat dem tillsammans med näringslivet. Men det är inte bara broarna som behöver ses över. En del vägar är också för svaga. Så det är ett omfattande projekt, säger Åke Gustafsson.
I Norrbotten handlar det om 40 broar.
– Men vi får se vad utredningen visar. En del av dem behöver kanske inte några åtgärder alls, säger Åke Gustafsson.
På sikt kommer ännu fler att behöva ses över enligt honom.
– Vi tittar bara på broarna som ingår i det så kallade BK1-vägnätet, de vägar som håller för 64 ton. De andra får vi ta senare, säger han.
Högst prioriterad är den 239 meter långa Bergsviksbron i Piteå.
Kostnaden för samtliga broar är beräknad till 1,3 miljarder kronor.
– Men det är bara en schablonkostnad. Det kan bli både mer och mindre, säger Åke Gustafsson.
Hur dyrt det blir beror enligt honom på vilka åtgärder som kommer behöva vidtas.
– Vi har kanske tur. I Västerbotten finns det en bro som vi var oroliga skulle behöva byggas om för 150 miljoner, men kostnaden ser ut att stanna på 5 miljoner för det verkar bara vara några balkar som behöver svetsas, säger han.
I vår räknar Trafikverket med att få in de första rapporterna från konsulterna som har anlitats.
– Det kommer att ta väldigt lång tid innan allt är klart. Näringslivet är inte så nöjt. Men upphandlingen tar sin tid och sedan kommer det ju en planerings- och byggperiod. Och vi har inte heller fått några indikationer på att extra pengar kommer skjutas till. Om det gjorts hade det gått snabbare, säger Åke Gustafsson.