Busslinjer upphandlas igen

Ny upphandling av busstrafiken Haparanda-Umeå görs. Rikstrafiken drar ner på bidraget, men turtätheten bedöms inte minska.

Norrbotten2009-10-07 06:00
Rikstrafiken har sedan 2002 ett samverkansavtal med länstrafikbolagen i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland. Linjerna 10, Kustbussen linje 20 och Norrlandskusten linje 100 omfattas.Via avtalet som går ut i juni 2010 ger Rikstrafiken bidrag till trafiken på sträckan Haparanda-Sundsvall. En utredning om trafiken som Rikstrafiken genomfört omfattar inte den mer lokala linjen 10. Linje 20
Stödet till linje 20 dras in. Linjens sträckning är nästan samma som för linje 100, förutom att Norrlandskusten går till Sundsvall. Ingen av linjerna kan i dag drivas på kommersiella grunder.För Norrlandskusten Haparanda-Umeå löper nya avtalet till halvårsskiftet 2015. Rikstrafiken vill för Norrlandskustens del sprida avgångarna mer över dagen. Syftet är att förbättra linjens karaktär som transportör mellan olika regioner. Länstrafikbolagen håller på att upphandla trafiken för linjerna 100 och 20. En analys har gjorts.-  Totala utbudet kommer troligen att vara i stort sett detsamma som tidigare, uppger Arne Andersson, vd för Länstrafiken i Norrbotten AB.Rikstrafiken vill ge tio miljoner kronor per år till linje 100 Umeå-Haparanda.-  Det innebär sannolikt en något sänkt ersättning. Fördelningen mellan oss och Västerbotten är inte gjord ännu. Underskottet för trafiken får täckas, som i all annan trafik, av oss trafikhuvudmän. Och i det är ju biljettpriset en viktig del. Botniabanan ska ersätta Norrlandskusten Umeå-Sundsvall.
Umeå-Haparanda mäter 400 kilometer. Linjen Luleå-Umeå omfattas av fem dubbelturer per dag, Umeå-Haparanda tre. Kundundersökningar visar på god kvalité, liknande eller bättre än andra busslinjer som Rikstrafiken har avtal om.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om