Efter sommaren är det många som slutar att cykla när ishalkan och snön dyker upp på vägarna. Men det finns de som cyklar året om – och då gäller det att tänka på säkerheten.
– Det är ganska enkelt, man tänker likadant som med en bil. Första oktober ska man sätta på vinterdäcken. Man ska ha vinterdäck med dubb, det finns utan dubb men det är inte lämpligt här uppe. Både fram och bak, säger Sven Persson, ordförande Cykelfrämjandet i Norrbotten.
Han tar upp tre punkter som är viktiga att tänka på vid vintercykling: Halka, mörker och kyla.
– Halkan löser man lätt med dubbdäck och i mörkret krävs en riktigt bra belysning.
En bra belysning ska vara synlig på 300 meters håll.
– De allra minsta diodbelysningarna som finns funkar inte. Själv har jag bara dynamobelysning för att slippa batterier, för batterier tar slut och fungerar dåligt när det är kallt.
Sven Persson tycker att kylan är den svåraste punkten. Alltså att klä sig på ett bra sätt.
– Ofta innebär ett bra sätt att man måste frysa när man börjar cykla för att vara lagom varm när man cyklat några kilometer. Eller så får man ta på sig mycket kläder från början och sedan ta av sig.
Trots att det krävs lite mer engagemang att cykla denna tid hoppas föreningen att fler ska våga sig ut.
– Stora fördelen med att cykla är hälsoaspekten, man får sina 30 minuters motion som Folkhälsomyndigheten rekommenderar. Det är ännu viktigare på vintern än på sommaren när de flesta rör sig mer, säger Persson.