I veckan avslöjade Aftonbladets podd 200 sekunder att minst 65 Maxrestauranger har fĂ„tt anmĂ€rkningar i kommunernas livsmedelskontroller runt om i Sverige. NĂ„gra av de mest besvĂ€rande uppgifterna som framkommit Ă€r bland annat att toalettsitsar rengjorts i diskmaskinen och att milkshake tappats upp i skurhinkar â innan den sĂ„lts till kunder.
Enligt de 28 anstÀllda som tidningen pratat med anvÀnds samma trasor till toaletterna som till borden och mat som tappats pÄ golvet fÄr inte slÀngas.
Avslöjandet har skakat hamburgerkedjan i grunden och under tisdagen kallade Max sin personal till ett krismöte, dÀr det bland annat framkom att alla anstÀllda nu kommer fÄ genomgÄ en obligatorisk utbildning i hygien och matsÀkerhet.
PÄ fredagkvÀllen gjorde den LuleÄfödde vd:n Richard Bergfors ett utspel i en video pÄ Instagram.
â Jag förstĂ„r att ni Ă€r besvikna, arga och ledsna. Det Ă€r jag ocksĂ„, tro mig, eftersom Max stĂ„r för kvalitet, matsĂ€kerhet och renlighet, sĂ€ger han i videon.
Han fortsÀtter:
â Den bild som de senaste dagarna har förmedlats Ă€r lĂ„ngt, lĂ„ngt, lĂ„ngt ifrĂ„n verkligheten. Den Ă€r helt enkelt inte sann, utan den bygger pĂ„ felaktigheter, överdrifter och osanningar som inte speglar hur det de facto Ă€r.
I en intervju med Norrbottens-Kuriren i januari berÀttade Richard Bergfors att Maxkoncernen förvÀntar sig en rekordomsÀttning pÄ cirka 5,7 miljarder kronor under 2025 och att elva nya restauranger planeras att öppna i Sverige. En av dem i Kiruna.