Idag har mellan 3-7 procent av alla elever i den svenska skolan en NPF-diagnos. Ann Lindgren menar att merparten av dessa elever skulle klara av att fÄ undervisning i klassrummet. Det Àr egentligen bara de som Àr extremt ljudkÀnsliga som skulle fÄ svÄrt att gÄ tillbaka till klassrummet.
â Bekymret Ă€r om inte lĂ€rare kan möta upp elevens nedsatta förmĂ„gor och stĂ€ller eleven för överkrav â inte bara akademiskt utan Ă€ven sett till miljön, sĂ€ger hon.
Ann Lindgren menar att eleven ocksÄ kÀnner en stor frustration nÀr den inte fÄr rÀtt instruktioner eller kÀnner att de misslyckas, dÄ den inte nÄr upp till den kravbild som stÀlls. En frustration som om den pÄgÄr för lÀnge kan ta formen av sjÀlvskadebeteende eller att eleven blir utÄtagerande.
Eleven med NPF-diagnos behöver fÄ bygga upp ett förtroende och dÄ krÀvs det att det finns en kontinuitet i kontakten med vuxna pÄ skolan.
â Det Ă€r viktigt att förtroendet finns innan man kan börja stĂ€lla krav i undervisningen. För den hĂ€r eleven har under lĂ„ng tid fĂ„tt sitt namn sammankopplat med negativa kĂ€nslor. "Gör inte sĂ„", "var tyst" och sĂ„ vidare, sĂ€ger Ann Lindgren.
Men eleven behöver ocksÄ utmanas i sin kravbild, utbildningen behöver ligga pÄ rÀtt nivÄ för att eleven ska kÀnna att den utmanas.
â Det viktigaste Ă€r att lyssna pĂ„ eleven och höra vad den tycker om och dĂ€refter lĂ€gga undervisningen, sĂ€ger hon.
För lÀrarna handlar det ocksÄ om att möta elever med tydliga rutiner och ramar.
â Det kan vara att möta varje elev i dörren, se till att de har startuppgifter och fasta platser i klassrummet. I grund och botten handlar det om att eleven inte ska behöva oroa sig för vad som hĂ€nder hĂ€rnĂ€st, sĂ€ger Ann Lindgren.
NÀr vÀl fler lÀrare blir involverad i undervisningen krÀvs det Àven att alla lÀrare möter eleverna pÄ ungefÀr samma sÀtt och ger samma ram och rutin.
â Vet eleven vad som förvĂ€ntas, vet den vad som kommer hĂ€r och hur det kommer att hĂ€nda, dĂ„ blir eleven ocksĂ„ mottaglig för undervisning, sĂ€ger Ann Lindberg.
Andra sÀtt att stötta elever med NPF-diagnoser Àr att skriva upp instruktioner pÄ tavlan sÄ elever med kortare arbetsminne snabbt kan ta till sig uppgiften igen och vet var informationen finns för att göra det, eller stötta upp med bilder.