Få omkomna fotgängare i länet

Fem fotgängare dödades i trafiken 2003-2007 i Norrbotten, enligt en studie från VTI. Norrlänen visar låga siffror generellt sett.

farlig zon. Olyckor med fotgängare inträffar oftast under vinter, mörker, gryning och skymning. De flesta olyckorna inträffar i 50-zoner.

farlig zon. Olyckor med fotgängare inträffar oftast under vinter, mörker, gryning och skymning. De flesta olyckorna inträffar i 50-zoner.

Foto: Andreas Wälitalo

Norrbotten2010-02-05 06:00
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, vill med rapporten beskriva omfattning och karaktär av trafiksäkerhetsproblemen för fotgängarna. Syftet är också att ge en översikt över de åtgärder som finns för att höja säkerheten för fotgängare i trafiken.285 fotgängare i Sverige omkom under nämnda period. Antalet svårt skadade var 1.800. Personbilar står till två tredjedelar som kollisionspart.Mörker
Merparten av olyckorna inträffar under vinter, mörker, gryning och skymning. En ganska stor andel av fotgängarna har omkommit på vägavsnitt där hastighetsgränsen är 90 km/tim eller högre. De flesta olyckorna inträffar dock i 50-zoner. Risken för en fotgängare att skadas svårt eller dö i trafiken är klart störst för gruppen äldre över 75 år. Gåendes "singelolyckor" är relativt vanliga. Här redovisas nästan 2.000 fall per år. Halkning, snavning och snubbling utan inverkan av halka dominerar.Norrlänen
I Norrbotten omkom fem fotgängare under femårsperioden. Samma antal omkomna finns i Västerbotten och Jämtland. Av norrlänen sticker Västernorrland ut i statistiken med åtta döda och 79 svårt skadade mot Norrbottens 44 svårt skadade. Även Stockholms län har många svårt skadade i förhållande till folkmängden. Osedvanligt många omkomna finns i Halland.Reflex
Gällande åtgärder mot fotgängarolyckor finns ingen statistik över kopplingen olyckor - reflexanvändning. Bruket av reflexer har stigit långsamt.I studien resoneras också om väjningsplikten på övergångsställen. De gåendes framkomlighet har ökat, men antalet svårt skadade på övergångsställen har stigit med upp emot tio procent. Åldersgruppen 75-84 år är mest drabbad.
VTI, Statens väg-och transportforskningsinstitut, är ett oberoende forskningsinstitut inom transportsektorn. VTI är den största transportforskningsmiljön i Sverige. Alla transportslag ingår. Huvudkontoret ligger i Linköping.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om