Lappland marknadsförs med fejkade norrskensbilder

Robert Westin, turistföretagare från Boden, har lessnat på fejkade bilder. Droppen blev när han upptäckte att en turistoperatör som marknadsför de norra delarna av Skandinavien använde sig av en AI-bild på ett färgsprakande norrsken.

Bilden på norrskenet är genererad i Adobes AI-verktyg Firefly. Det tog bara någon minut för att ta fram bilden, en bild som är av exakt samma typ som den utländska turistoperatören använde sig av för att marknadsföra Lappland.

Bilden på norrskenet är genererad i Adobes AI-verktyg Firefly. Det tog bara någon minut för att ta fram bilden, en bild som är av exakt samma typ som den utländska turistoperatören använde sig av för att marknadsföra Lappland.

Foto: Adobe firefly

Norrbotten2024-03-05 06:00

Som fiskeexpert tar Robert Westin emot besökare och guidar till fiskeäventyr men han erbjuder även andra upplevelser som skoter- och paddlingsturer samt norrskenssafari där kunderna, om förutsättningarna är rätt, har chans att se och själva fota norrsken med hans guidning.

När det dök upp en extremt färggrann norrskensbild hos en stor, utländsk turoperatör som marknadsför resor till de nordliga delarna av Skandinavien, bland annat Lappland, reagerade han och la ut exemplet på Facebook där en debatt tog fart.

undefined
Bilden på norrskenet är genererad i Adobes AI-verktyg Firefly. Det tog bara någon minut för att ta fram bilden, en bild som är av exakt samma typ som den utländska turistoperatören använde sig av för att marknadsföra Lappland.

Det senaste halvåret har han sett flera exempel på falska bilder som används i marknadsföring – något han anser skadar besöksbranschen.

– Det som händer är att man har skapat falska förväntningar på hur ett norrsken ser ut. Det finns oerhört många människor som aldrig sett ett norrsken och det finns på deras "bucket list" och är en dröm för jättemånga. Just norrskenet är en av de största reseanledningarna till norra Sverige, det är det folk pratar om. Det spelar ingen roll om jag fiskar med dem, kör skoter, ja vad jag än gör, det kommer alltid frågor om norrskenet, säger Robert Westin och fortsätter:

– Då blir det så klart ett problem om man som reseagent lägger ut en bild på ett norrsken som inte är sann. Det skapar felaktiga förväntningar hos gästerna.

Robert Westin arbetar själv med att ge sina gäster en realistisk upplevelse men om de kommer med förväntningar om att se norrsken i alla möjliga klara färger, även gult vilket inte finns i norrsken, riskerar besöket att sluta i besvikelse.

– Även om gästerna förstår att det här inte är mitt fel så är det ändå jag som får en känga av det. Och inte bara jag utan hela norra Sverige, säger Robert Westin.

undefined
Robert Westin, turismföretagare, ser en fara i att de nordliga regionerna marknadsförs via falska bilder genererade av AI. Gästerna kommer hit med förväntningar som kanske inte motsvaras.

Robert Westin tycker att en gemensam policy inom besöksnäringen vore önskvärt när det gäller hur branschen ska hantera det växande problemet samt att märka ut falska bilder.

– Det är ett bra verktyg men det är viktigt att det är framgår att det är en AI-genererad bild för det är relativt få som faktiskt kan ske skillnaden, säger Robert Westin.

Det är inte länge sedan det var ganska lätt att se skillnad på en riktig bild eller film och AI-genererat material men nu börjar det bli svårt.

Och ännu svårare blir det.

– Det är nog inte ens ett år bort innan det är helt perfekt. Det har gått oerhört fort senaste månaderna, säger Robert Westin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!