Den första november Àr det tÀnkt att Svenskt ambulansflyg ska börja flyga under egen regi, men Àn sÄ lÀnge har man inget flygtillstÄnd. Processen Àr igÄng men det Àr fortfarande flera mÄnader innan man prövats klart. I september Àr det tÀnkt att en tilltrÀdeskontroll ska Àga rum, dÀr Transportstyrelsen gör en sista koll innan man kan gÄ vidare med att godkÀnna flygtillstÄndet.
Föreningen ansökte om flygtillstÄnd den 7 december förra Äret och enligt Carolina HÀggkvist, kommunikatör pÄ Transportstyrelsen, har arbetet sedan dess gÄtt i normal takt med tanke pÄ de förÀndringar som skett inom KSA. Om allt gÄr som det Àr tÀnkt kan ett flygtillstÄnd vara pÄ plats till starten.
â Det Ă€r mĂ„let ha ett flygtillstĂ„nd pĂ„ plats i november, men vi fĂ„r se hur det gĂ„r, sĂ€ger hon.
Anders Sylvan, förbundsordförande för KSA kÀnner sig lugn i att kontrollen ska gÄ igenom.
â Processen Ă€r byggd sĂ„ att det inte ska fallera pĂ„ kontrollen, utan den ska bekrĂ€fta att det man gjort innan Ă€r kvalitetsmĂ€ssigt okej. Det ligger i Transportstyrelsens intresse att signalera om det Ă€r sĂ„ att vi saknar nĂ„gonting, sĂ„ dĂ€rför kĂ€nner jag mig riktigt trygg.
Med fyra mÄnader till start saknas det förutom flygtillstÄndet Àven piloter.
DÄ hade man redan dragit igÄng rekryteringsprocessen för att knyta till sig ett 30-tal piloter. Fram till fredagen hade man hunnit anstÀlla en pilot. I den första av olika rekryteringsomgÄngar har KSA totalt erbjudit nio piloter anstÀllning. Dessa piloter ska Àven ha en del administrativa uppgifter.
Enligt en person med god insyn i branschen krÀvs det ungefÀr ett kvartal för att kunna utbilda sig för att köra de nya jetflygplan av modellen PC-24 som KSA köpt in för nÀstan 700 miljoner kronor sammanlagt. Enligt Anders Sylvan har man en plan för att piloterna ska vara fÀrdigutbildade i tid, men att marginalerna Àr knappa.
â Vi har sĂ€krat simulatorplatser dĂ€r man trĂ€nar pĂ„ just den hĂ€r flygplanstypen och vi har Ă€ven ett trĂ€ningsschema hĂ€r i UmeĂ„, bĂ„de med och utan flygplan.
â Just nu ligger vi vĂ€l till, men det Ă€r naturligtvis en tidsmĂ€ssig och kompetensmĂ€ssig utmaning.
Svensk pilotförening har sedan tidigare föresprÄkat en sÄ kallad verksamhetsövergÄng dÀr de piloter som idag kör för Babcock Scandinavian Airambulance, som sköter ambulansflygen sedan 2003, ska vara garanterade jobb och gÄ rakt över till KSA med sina nuvarande avtal. Men det Àr inte en ÄtgÀrd som Àr möjlig enligt Anders Sylvan.
â En verksamhetsövergĂ„ng hade varit naturlig om man tagit över ett uppdrag helt och hĂ„llet. Till exempel om Kommunalförbundet bara hade tagit över de fyra norrlandsuppdragen, men sĂ„ ser det inte ut nu.
â Nu gör vi ett nationellt flyg, dĂ€r det Ă€r flera leverantörer som har nuvarande uppdrag som kommer att bli pĂ„verkade, sĂ„ det handlar inte bara om en, Ă€ven om Babcock Ă€r den största.
Det har Àven vÀdrats en oro för att arbetslösa piloter kan komma att ta jobben under pandemin, utan större intresse av att fortsÀtta nÀr flygen för nöjesresor blir fler. Men enligt Anders Sylvan kommer man frÄn KSA:s sida att vara pÄ sin vakt.
â Vi kommer vara vĂ€ldigt noga.