Inget fusk bakom väghålen i vintras

Entreprenörerna kritiseras inte gällande hålen i asfaltbeläggningen på E 4 förra vintern. -  Men beläggningen borde ha hållit längre, säger Marcus Larsson, beläggningsexpert på Vägverket Region Norr. Vädret och problem med bindemedlen pekas ut i Vägverkets rapport.

NORRBOTTEN2008-12-20 06:00
Som bekant uppstod stora problem med asfaltbeläggningen på vissa av länets vägar förra vintern. Främst drabbades E 4, men även väg 97 fick stora skador på sträckan förbi Gammelstad.Beläggningen föll sönder med sprickor och stora hål som följd.Och bland bilisterna blev det ett himla liv.Tö och kyla
Redan i våras uppmärksammades den märkliga vintern med omväxlande kyla och tö, i en tidig rapport från Vägverket. Nu är den större utredningen i stort sett klar och visst hade vädrets makter ett finger med i spelet.Väderleken med vatten från tödagar som sedan frös i sprickorna inverkade. Fast dåligt stenmaterial i asfalten inverkade också. Spår bildades i vägbanan, speciellt på 2+1 vägar. Där är snöröjningen knepig eftersom mitträcket hindrar och snö ligger kvar.Vid tö smälter snön och rinner ner i spåren.Asfalthaveri
Där uppstod förra vintern ett fenomen som fick beläggningen att haverera på vissa ställen.-  Problem med bindemedlet gjorde att detta inte fäste mot stenmaterialet. Bindemedlet sköljdes bort och beläggningen började vittra sönder, förklarar Marcus Larsson.Väg 97 inte undersökt
De vägavsnitt som satts under luppen är E 4 i Norrbotten och Västerbotten. Väg 97 Boden-Luleå har inte undersökts.Vägverket noterade redan i våras att vägsträckor med äldre beläggning drabbades värst. En förklaring finns.-  Före 2005 fanns inget krav på att tillsätta ett vidhäftningsmedel i asfalten som gör att bindemedlet lättare fastnar på stenmaterialet. Efter 2005 måste man göra detta.Ingen kritik
Vägverket riktar ingen kritik mot asfalttillverkare eller asfaltläggare.-  Vi har haft ett antal entreprenörer och kan inte peka ut någon. Inget fusk har förekommit. Men beläggningen borde ha hållit längre.Nämnd tillsats av vidhäftingsmedel ska göra sitt. Vägverket ska som beställare dessutom utföra kontroller i produktionsskedet, bland annat via provtagningar.-  Vi tänker bli aktivare där, understryker Marcus Larsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om