Statistiken över andelen kvinnor som sportfiskar ser dyster ut. Efter att man i åldergruppen 10-15 år haft en medlemstopp på 3 000 och med en andel tjejer på 22 procent, sjunker antalet medlemmar drastiskt för att sedan öka i 30-års åldern till omkring 8 000 medlemmar och med en andel kvinnor kring drygt 10 procent, enligt statistik från Sportfiskarna.
– Vi vill ha ett jämlikt sportfiske. Med det menar vi inte att det behöver vara 50 procent kvinnor och 50 procent män, utan att alla ska ha samma möjlighet att sportfiska, säger Sivan Jansson, ordförande i den rikstäckande sportfiskeföreningen Fjällorna.
För att råda bot mot snedfördelningen och öka möjligheterna för kvinnor att börja sportfiska så krävs åtgärder.
– Vi vill jobba mer med riktade aktiviteter, för vi har sett i Jönköping där vi haft ett tjejfiskeprojekt att det krävs riktade aktiviteter för att nå ut till de som tidigare inte vågat testa på att fiska. Vi har sett att där vi skapar en grupp och nätverk, där vi lär känna tjejerna, så har vi kunnat få in dem i olika fiskeklubbar. Så riktade aktiviteter behövs, säger Hanna Eriksson, ungdomsansvarig hos Sportfiskarna.
En aktivitet som anordnats i Norrbotten var sommarens exklusiva fiskeläger i Råne skärgård där ungdomar fick fiska gädda och abborre med båt och fiskeguide. Ett läger som 13-åriga Emma Engman deltog i.
– Vi for ut med båtar och det var kul, men det var rätt lite tjejer med på lägret, säger hon.
Men det har även anordnats andra aktiviteter.
– Vi har även haft enklare aktiviteter för de som inte provat på fiske tidigare, som att meta från bryggor eller pimpelaktiviteter, men vi har även haft renodlade aktiviteter för familjer. Det kan då vara en intresserad pappa som tar med sig sina döttrar, säger projektledaren Tobias Hellman, Sportfiskarna Luleå.
Allt handlar dock inte bara om anpassade aktiviteter.
– När man tänker på fiskare så är män normen. Utrustning, som till exempel vadarbyxor och vadarkängor är ofta anpassade för män, vilket kan bli en säkerhetsrisk. Om man ska ut på sjön i en aktivitet så tänker man inte alltid på att anpassa toalettbesöken för kvinnor. Som ekonomin är idag tror jag det är viktigt att vi arrangerar billiga och nära aktiviteter för att höja intresset, säger Sivan Jansson, Fjällorna.