"Kvalitén är under all kritik"

Återförsäljarna av Sony Ericssons mobiltelefoner har börjat tröttna. Kvalitén på telefonerna är under all kritik, kunderna blir arga och hanteringen av garantireparationer tar flera timmar varje dag.

Norrbotten2009-05-22 06:00
Kuriren har varit i kontakt med en återförsäljare som är starkt kritisk mot Sony Ericsson.- Alla återförsäljare har samma problem, menar han.Droppen som fick bägaren att rinna över var i påskas. En kund hade tidigare fått tre nya Sony Ericsson C905 via garantin. Den sista bytte hon ut till en annan modell, C902. Den tvingades hon byta två gånger och kom till butiken en tredje gång på måndagen i påskveckan. Hon fick en ny C902 som dock konstant stängde av sig själv. Tisdag efter påsk kom kunden till försäljningsstället, arg med sin krånglande telefon. Enligt de regler som finns ska kunden få en helt ny telefon när den gamla krånglar om kunden kommer tillbaka inom sju dagar. Då sker alltså ingen reparation.Nu hade det gått åtta dagar, men bara tre arbetsdagar. Det brydde sig dock inte Sony Ericssons serviceverkstad om. Verkstaden vägrade att byta ut telefonen med hänvisning till att det hade gått åtta dagar.- Och Sony Ericssons kundtjänst brydde sig inte om saken, förklarar återförsäljaren.Under all kritik
Kvalitén på Sony Ericssons telefoner är under all kritik med otaliga garantireparationer, menar han.- Jag sitter två till fyra timmar per dag för att hantera service på telefonerna. Och då är vi ändå en förhållandevis liten återförsäljare.- Nu är måttet rågat. Vi kan ju inte stå och berätta för våra kunder att vi inte vill sälja en Sony Ericsson till dem för att den kommer att gå sönder. Och då kräver merarbete av oss."Fina när de fungerar"
Återförsäljaren har upprättat statistik för de garantireparationer som affären hanterar. Sony Ericssons alla telefoner ligger högt, procentuellt sett, gällande telefoner som sänds till garantireparationer. Däremot behöver exempelvis Samsungs mobiltelefoner bara undantagsvis skickas till garantireparation.- Sony Ericsson har fina telefoner när de fungerar, men de måste göra något åt problemen.Återförsäljaren tror att allt beror på att Sony Ericsson vill ha ut sina nya telefoner snabbt på marknaden.- Och då hinner de inte testas ordentligt. Samsung har en helt annan filosofi. De testar sina telefoner och gör allt klart innan de kan säljas.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om