De företagen har nu hamnat på Råd och röns svarta lista.
På svarta listan finns företag som inte skickat med vinterdäck trots att de lovat att de ska ingå vid köp av en bil, ett annat företag har inte åtgärdat bubblor som uppstått på en vägg vid målning.
I de nämnda fallen, som också är majoriteten av ärendena, rör det sig om mindre summor pengar, mellan 1500-5000 kronor som företagen valt att inte betala tillbaka men det finns ärenden med större siffror.
Allt som allt rör det sig om tio företag i Norrbotten, av totalt 690 företag som är verksamma i Sverige men även utomlands, som finns på den svarta listan.
Jonnys Ink: Ett av företagen är Jonnys Ink i Boden. Ärendet som gått till Arn är från en kund som ansett att hens tatuerare inte levererat det som efterfrågats, något Arn hållit med om och därför uppmanat tatueraren att betala 30 000 kronor till kunden så denne kan lasra bort sin tatuering.
Ägaren av tatueringstudion, Jonny Sandström, har i det här fallet inte svarat Arn. Därför har kundens förfrågan inte ansetts orimlig och godkänts.
Tatueraren har drivit sin studio som enskild firma och återkallade under 2019 sitt tillstånd vilket ledde till att företaget inte hade F-skatt eller var momsberättigat. Under 2021 försökte företaget återigen att bli godkänd för F-skatt, ett försök som enligt Skatteverket inte godkändes. Det gör att företaget inte får bedriva verksamhet som tatueringsstudio.
Vi har försökt att nå ägaren under flera dagars tid men han har inte gått att nå.
Autocare: Enbart ett företag i Norrbotten återfinns på listan med mer än ett ärende där de inte följt Arn:s anvisningar, det företaget är Autocare i Luleå.
Ärendena där Arn dömt till kundens fördel gäller ett ärende där bilfirman inte betalat ut hela summan till en kund och i det andra fallet ska bilhandlaren sålt två felaktiga bilar till en kund till ett värde av totalt 170 392 kronor.
Enligt ägaren av Autocare, Samir Hamad, har anmälningarna kopplade till de två felaktiga bilarna gått till en mailadress som slutat att användas och företaget har därför inte sett anmälningarna och därför inte kunnat svara på dem.
– Jag hade hoppats att de ändrar sina rutiner och skriver brev eller e-brev via Kivra eller Min myndighetspost så att man får en notifikation, säger han.
Företaget har i andra ärenden besvarat kritiken, och i de flesta fall efter att ha lämnat bevis till Arn, fått rätt hos nämnden. Däremot finns det ett ärende där man inte fått rätt, ett ärende där man inte valt att följa Arn:s beslut.
Det gäller att man inte redovisat köpesumman på ett tillfredställande sätt och därför ska betala tillbaka pengar till en kund.
Efter kritiken från Arn har bilhandlaren ändrat sina rutiner och valt att dokumentera köpeavtal och bilar för att färre ärenden ska gå till Arn.
– Går det att visa på att vi har haft en kontakt med kunden om extrakostnader eller avtal så blir det mindre misstag, säger Samir Hamad.
Företaget har även som rutin att om en bil ska upp för besiktning inom 3–4 månader så besiktas den.
– Det ses som en garanti av en tredje part att bilen är trafiksäker, säger Samir Hamad.
Husvagnscenter i Luleå: Är ett annat av företagen som finns med på Röd och Röns svarta lista. I ärendet som behandlades för snart två år sen har företaget valt att inte följa Arn då nämnden beslutat att företaget ska betala tillbaka sammanlagt 673 182 kronor till kunden, mot att denne lämnar tillbaka den husbil som köpts.
– Jag var i kontakt med Arn om att pausa ärendet eftersom vi då hade en kontakt med kunden om en lösning. Men där lärde jag mig ett misstag. Jag skulle ha skickat ett mail istället för att ringa så det fanns dokumentation, säger Martin Lindberg, vd för Husvagnscenter.
På grund av att ärendet inte pausades kom det aldrig in ett svar från företaget vilket gjorde att Arn dömde till kundens fördel.
– Vi hade det underlag som vi behövde för att påvisa att det inte fanns fukt i husbilen, något som också blev självklart när kunden ville ta ärendet till tingsrätten och vi la fram det underlaget till kundens advokat, säger Martin Lindberg.
Underlaget bestod bland annat av fuktmätningar som var långt under de nivåer som husbilsföretaget bedömer som fukt.
Ärendet prövades aldrig i tingsrätten.