LKAB jagar kostnader för att slippa låna

LKAB har slutsålt 2009. Men till dumpade priser. Därför satsar företaget på ökad effektivisering och kostnadsjakt. Samt att gå på maxfart.

UTSÅLT. LKAB är utsålt 2009, men öka effektivitete och kostnadsjakt tar nu sin början i ett nytt program. Målet är att slippa låna pengar till kommande investeringar.

UTSÅLT. LKAB är utsålt 2009, men öka effektivitete och kostnadsjakt tar nu sin början i ett nytt program. Målet är att slippa låna pengar till kommande investeringar.

Foto: Håkan Zerpe

Norrbotten2009-09-28 06:00
Budskapet framfördes vid en ledningskonferens som LKAB hade i veckan, berättar Veckobladet. Styrelsen kräver mer effektiva inköp, lägre energiförbrukning, besparingar på förbrukningsmaterial och lägre personalkostnader.Allt detta ska medföra minskade kostnader på 800 miljoner kronor närmaste åren.Inga lån
Under 2009 togs pengar till investeringar från kassan som nu krympt från nio till fyra miljarder kronor. LKAB vill inte låna pengar till investeringar. -  Vi är bestämda med att vi ska fullfölja våra långsiktiga investeringar, bland annat i nya huvudnivåer, säger Lars-Eric Aaro, tf. vd, till Veckobladet. Detta kostar oss cirka 500 miljoner kronor per månad under nästa år. Det är pengar som vi ska ta ur ett överskott som försäljningen ska ge varje månad.-  Därför finns bara en sak att göra och det är att arbeta med att anpassa våra kostnader till 2006-2007 års nivå.Volym
När malmpriserna nu sviktar måste annat till:-  Det handlar om att öka produktiviteten per anställd. Volym är nyckeln till lönsamhet för LKAB, förklarar Anders Kitok, produktionsdirektör.Någon övertalighet pratar man inte om.-  Så länge vi kör med full produktion handlar förändringarna på personalsidan om att hitta effektivare sätt att få jobbet gjort, fastslår LKAB:s nya personaldirektör Grete Solvang Stoltz.I effektiviseringsprogrammen ingår möjlighet till avtalspension och omställningsbidrag.Fina fines
Gamla hederliga fines ska ha visat sig vara ett trumfkort i lågkonjunkturen. Vid sämre tider väljer vissa kunder att köpa fines i stället för pellets.-  Under första halvåret har det till och med visat sig att fines varit nyckeln till att överhuvudtaget komma i dialog med kunder och därmed även kunna sälja pellets, säger Lars-Eric Aaro.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om