Man kan spåra nöjdare resenärer
Tummen upp för städningen. Men sämre mathållning på nattåget. Allt enligt Rikstrafikens årliga kundgallup för nordliga tågtrafiken.
Foto: Håkan Zerpe NÖJDA. Rikstrafikens kundenkät pekar på stigande kvalité gällande tågresorna i norr.
Foto: Håkan Zerpe
Där noterades bland annat bättre städning, särskilt sista året. Också har sittkomforten fått sig ett rejält lyft sedan 2007.Motsvarande sammanfattande betyg för nattåget Luleå-Stockholm ökade med fem procent nöjda tågpassagerare. Även här får städningen av tågen högre betyg.Beträffande synpunkterna på hur nöjda resenärerna är med kafé- och restaurangrörelsen på tågen går åsikterna
isär. Nöjdheten har ökat med elva procent på ett år gällande Luleå-Riksgränsen.Missnöjda
Däremot ligger sträckan Luleå-Stockholm sämre till. Andelen missnöjda har ökat med nio procent och andelen nöjda minskat med sex procent. En del "varken-eller" kompletterar resultatet.Tågtrenden är positiv för nästan alla de elva frågor som ställdes. Bland annat får tågpersonalen genomgående höga betyg.Bussåkarna Luleå-Kiruna och Haparanda-Umeå fortsätter att vara nöjda varelser i den delen av Rikstrafikens undersökning. Också flygande folket Luleå-Pajala och Arlanda-Gällivare sällar sig till den skaran.
Enkäterna med de resande gjordes i april-maj 2009. Svarsfrekvensen på de nämnda linjerna är mycket hög, förutom flyglinjen Gällivare-Arlanda.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!