Militären förstörde – nu ska skadorna återställas

I spåren av den stora arméövningen Northern wind 2019 börjar nu arbetet med att inspektera och återställa skador i mark och miljö.

Erik Hansson, Tomas Blom och Jörgen Hellström på markområde mellan Orrträsk och Vitvattnet.

Erik Hansson, Tomas Blom och Jörgen Hellström på markområde mellan Orrträsk och Vitvattnet.

Foto: Lotta Nilsson

NORRBOTTEN2019-05-09 16:54

Övningen med omkring 10 000 deltagare genomfördes i mars i år, i området mellan Boden i väst och Haparanda i öst.

Soldater och fordon trafikerade vägar och rörde sig i terrängen.

Kapten Erik Hansson, chef för avdelningen mark och miljö vid Norrbottens regemente I 19, säger att det finns en lista med omkring 100 rapporter efter övningen.

Rapporterna handlar om allt från sönderkörda brevlådor och vägbommar till förstörd asfaltbeläggning.

– Om vi jämför med andra stora övningar så är det inte många och inga jättestora skador i mark och miljö efter den här övningen, säger Erik Hansson.

100 rapporter är inte samma sak som 100 skador, eftersom en skada kan ha rapporterats flera gånger.

Det förklaras med att skadan kan ha anmälts av dem som varit på platsen och kanske orsakat den, av fastighetsägaren och av någon förbipasserande.

– Inom avdelningen finns erfarenhet från nästan 30 års verksamhet så vi har koll på vad som är vanligt och vad som är ovanligt förekommande, säger Erik Hansson.

Största skadorna handlar om sönderkörd asfalt i Haparanda. Ett norskt förband står bakom skadorna och tar kostnaderna.

– Det har hänt när bärgningsfordon har behövt komma fram, säger Erik Hansson som tillägger att regeln är att säkerheten och miljöskyddet går först och eventuella skador betalas sedan.

– Det finns ingen brist på personal och heller ingen brist på utbildad personal. Vi har ingen budget att förhålla oss till, vi ska åtgärda de skador som uppkommit, säger Erik Hansson.

Sammanställningen av rapporterna pågår och i veckan börjar arbetet ute på plats.

– Det är vanligt med vägskador, som att vi kört sönder vägkanten. Allra vanligast är att fordon har kört på brevlådor, det förekommer också att vägbommar har plogats sönder, säger Erik Hansson som tillägger att mindre men viktiga åtgärder också är kvarglömda sopsäckar som någon skulle lasta men glömde av.

Hur jobbar ni med miljöhänsyn?

– Där handlar det om att undvika skyddade naturområden, att ta vara på miljöfarligt avfall och annat avfall på rätt sätt och att hantera om någon spiller någon form av drivmedel. Finland hade med sig egen räddningstjänst som också sanerar spill, säger Erik Hansson.

I ett skogsområde mellan Orrträsk och Vitvattnet, tillhörande Sveaskog, finns markmiljöhandläggarna/skadereglerarna Tomas Blom och Jörgen Hellström.

Tomas Blom går snart i pension och Jörgen Hellström är nyligen anställd.

– Här var det strid, det var fyra eller fem vagnar i ungskogsområdet. Vi ser väldigt lite skador faktiskt, säger Tomas Blom.

Arbetet börjar i större skala på måndag, då tre patruller (tre bilar med två skadereglerare i varje) åker ut.

Privata ägare är prioriterade, i nästa steg kommer Sveaskog, SCA, fortifikationsverket med flera.

– De som kommer i nästa steg har vi löpande kontakt med, säger Erik Hansson.

– Mängden arbete är stor men det finns en rutin, säger Jörgen Hellström.

Det är inte för sent att anmäla eventuella skador.

– Tvärtom, arbetet börjar precis, säger Erik Hansson som räknar med att ytterligare rapporter kan komma in exempelvis då älgjakten drar i gång.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om