Nattåget från Göteborg hotas
Nattåget på sträckan Göteborg-Narvik kan komma att dras in, enligt ett förslag i en utredning från Rikstrafiken. - Vi gör allt för att utveckla våra turistanläggningar. Sedan vill staten dra in transporterna hit upp, säger Lars Törnman.
ett enda nattåg. Nattåget från Göteborg är i fara om Rikstrafiken får sin vilja igenom. Det upprör Lars Törnman som kallar förslaget för ett kuppförsök eftersom utredningen gjorts i semestertider när berörda politiker inte haft en chans att agera. Foto: Petra Isaksson
Foto: Petra Isaksson
Lars Törnman har själv kontaktat Näringsdepartementet och väntade i går eftermiddag på att få svar därifrån.- Det blir en politisk fråga, Rikstrafiken kan inte göra så här. Vi har satsat 30-40 miljoner kronor på att utveckla våra turistanläggningar i Riksgränsen och Katterjåkk. Vi gör allt vi kan och sedan vill staten dra in transporterna hit upp. Rikstrafikens generaldirektör Ulf Lundin bekräftar att det finns ett förslag om att dra in nattågstrafiken längs sträckan Göteborg-Narvik när det nya avtalet för nattågstrafik ska tecknas 2013. Om utredningen faller i god jord hos Rikstrafikens styrelse blir den offentlig efter sammanträdet i slutet av månaden. - Rikstrafikens uppdrag är att komplettera marknaden där den kommersiella trafiken inte bär sig, säger Ulf Lundin och hänvisar till att även persontågstrafiken nu är öppen för privata bolag. Privata företag
Genom att behålla nattåget på sträckan Stockholm-Narvik som körs under årets alla dagar garanteras ett basutbud, menar han. Under de tidpunkter på året då nattågsresenärerna är som flest kan privata företag gå in och köra nattåg längs den aktuella sträckan, menar han. Han hänvisar till att det redan sker i dag, då företaget Veolia trafikerar sträckan Göteborg-Stockholm under högsäsong. Han tillbakavisar bestämt att Rikstrafiken ska besluta något om nattågstrafiken bakom ryggen på Norrbottens kommuner. - Det är ingen nyhet att vi gör den här utredningen. Men vi kan inte presentera våra slutsatser innan vi dragit dem själva. Lars Törnman tvivlar starkt på att privata bolag är intresserade av att ta över nattågstrafiken. - Vem ska kunna tjäna pengar på den? Den ger ingen ekonomisk nytta i dag, men den har stor samhällsnytta, inte minst för våra fjällanläggningar här uppe.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!