Panelen: Om employer branding

Norrbottens affärers panel svarar på frågor om employer branding. "Jag är övertygad om att employer branding de kommande tio åren kommer vara en nyckel till vår gemensamma utmaning om hur vi ska lyckas med att locka 100 000 människor att flytta hit. Flera av våra kommuner har stora ambitioner och vill öka antalet innevånare, i det arbetet krävs ett nytänkande kring var gränsen för employer branding borde gå", säger Pär Johansson, chefsstrateg för LTU Business.

Lena Callne, skribent, producent och moderator/Callne Communication, Jenny Frank, kommunikatör/innehållsproducent åt Företagarna Sverige, och Pär Johansson, chefsstrateg för LTU business, delar med sig av sina tankar om employer branding.

Lena Callne, skribent, producent och moderator/Callne Communication, Jenny Frank, kommunikatör/innehållsproducent åt Företagarna Sverige, och Pär Johansson, chefsstrateg för LTU business, delar med sig av sina tankar om employer branding.

Foto: Norr Media

Norrbotten2022-09-19 12:00

Jenny Frank, kommunikatör/innehållsproducent åt Företagarna Sverige

Vad innebär employer branding för dig?

– För mig handlar det helt enkelt om ditt varumärke som arbetsgivare. Vad som sägs om er som arbetsgivare när ni inte hör och hur ni kan påverka bilden av er som företag. Vad som attraherar rätt talanger att vilja söka sig till och stanna kvar hos er. Vilka fördelar det finns med att jobba i ert företag och vilka signaler om identitet, värderingar och företagskultur ni sänder ut.

Vad tycker du är viktigast för företag i Norrbotten när det gäller employer branding och har du något exempel på lyckad employer branding?

– Det finns bra exempel på företag i Norrbotten som insett att talanger idag söker sig till företag där företagets värderingar och kultur speglar ens egna uppfattningar. Företag som erbjuder sina anställda en flexibilitet i arbetets utförande i tid och rum och ger möjligheter till avancemang gör helt rätt. Ett exempel på företag som byggt ett starkt arbetsgivarvarumärke tycker jag är Oh My som tidigt valde att profilera sig med ordet ”Schysta”. De har givmilda villkor för sina medarbetare och förra året erbjöds de att köpa in sig i företaget. Att erbjuda delägarskap eller optioner kan vara bra incitament för företag som vill bibehålla sin personal.

Vilken betydelse tror du att employer branding har i framtiden? 

– Världen vi lever ökar i komplexitet och ställer ännu högre krav på att hitta rätt arbetskraft som kan lösa de alltmer utmanande problemen. Därför tror jag employer branding kommer vara en avgörande faktor i konkurrensen om kompetensen. Sex av tio företag med anställda i Sverige har valt att avstå från kollektivavtal men det betyder inte att företag utan kollektivavtal skulle ha ett sämre erbjudande till sina anställda. Inte sällan är villkoren till och med mer anpassade och mer välavvägda.

Lena Callne, skribent, producent och moderator/Callne Communication

Vad innebär employer branding för dig?

– Hahaha! Nu ska jag vara ogenerat ärlig: Employer branding är inte ett begrepp jag slänger mig med dagligen i mitt bolag med en anställd… Så jag fick googla för att förstå innebörden. Då fick jag förstås snabbt en bild av vad det är. Och inser att om det inte redan är det så kommer det att bli kapplöpning i att vara bäst på employer branding, för att i hårt konkurrens kunna locka till sig och behålla personal.

Vad tycker du är viktigast för företag i Norrbotten när det gäller employer branding och har du något exempel på lyckad employer branding?

– Det viktigaste är väl att börja inifrån. Det måste verkligen finnas en god arbetsmiljö och en arbetsplats att vara stolt över för att ärligt kunna sprida budskapet. Vackra ord utan verkstad genomskådas snabbt. Det allra viktigaste är kanske medarbetare som ambassadörer - om inte rätta känslan finns på plats hjälper inga snygga kampanjer. LKAB skulle kunna vara ett exempel, om inte annat så på just snygga ”kampanjer". Deras informationsfilm om den gröna omställningen triggar en lust att vara med på tåget.

Vilken betydelse tror du att employer branding har i framtiden?

– Konkurrensen om arbetskraften är nästan löjligt tuff redan nu. Varje dag hör vi rubriker om någon yrkeskategori där det råder brist. Sjuksköterskor, ingenjörer, taxichaufföer, maskinförare… Listan är oändlig. Då kan nog alla räkna ut att employer branding är viktigt. Inte minst den offentliga sektorn som arbetsgivare har ett jobb att göra där. Hur ska det bli attraktivt att jobba med regionen eller kommunen som arbetsgivare?

Pär Johansson, chefsstrateg för LTU Business

Vad innebär employer branding för dig?

– I den bästa av världar är det ett sätt för ett företag att locka nya medarbetare, genom att ärligt beskriva hur det är att jobba hos dem.
Vad menar jag med ”ärligt beskriva”? Jo, att företaget ger en riktig helhetsbild, inte bara det positiva och coola utan även hur man rätt ofta får ta i för att göra kunden riktigt imponerad.

Vad tycker du är viktigast för företag i Norrbotten när det gäller employer branding och har du något exempel på lyckad employer branding?

– Företag i Norrbotten måste raskt anpassa sin employer branding så att inflyttare från andra regioner eller länder känner igen sig och blir attraherade av vad de ser. Den målgruppen fattar livsavgörande beslut att flytta till oss – och då behöver vi som arbetsgivare hjälpa dem med det beslutet genom att addera ”regional branding”.

Vilken betydelse tror du att employer branding har i framtiden? 

– Jag är övertygad om att employer branding de kommande tio åren kommer vara en nyckel till vår gemensamma utmaning om hur vi ska lyckas med att locka 100 000 människor att flytta hit. Flera av våra kommuner har stora ambitioner och vill öka antalet innevånare, i det arbetet krävs ett nytänkande kring var gränsen för employer branding borde gå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!