Transportstyrelsens nya siffror visar att 25.838 av de ungefÀr 110.000 - 120.000 yrkesverksamma lastbilsförarna som omfattas om kravet om yrkeskompetensbevis har gÄtt fortbildningen. Av dem hade drygt 16.000 betalat och fÄtt ut beviset.
â Som branschorganisation för Ă„karna har vi Ă€nda sedan fortbildningskravet infördes tagit ett stort ansvar i arbetet med att informera om kravet och att utbilda. Vi ser att man Ă€r pĂ„ bollen, vissa ligger bra till och har redan gjort fĂ€rdigt. Men nu börjar det bli riktigt brĂ„ttom, sĂ€ger Mats Andersson utbildningschef i Sveriges Ă keriföretag.
För buss infördes kravet pÄ yrkeskompetensbevis redan i september 2008 och bussbranschen har utan nÄgra större problem kunnat anpassa sig efter de nya reglerna. För lastbil infördes kravet 2009 men de som redan hade körkortsbehörighet kunde fortsÀtta köra i fem Är innan de behöver gÄ fortbildningen för yrkeskompetensbevis. Syftet med lagÀndringen Àr att höja kompetensen hos yrkesförarna. En anledning till att sÄ mÄnga yrkesförare fortfarande inte gÄtt utbildningen kan vara skillnaden i branschernas struktur. GodstransportnÀringen, med mÄnga smÄ företag, jÀmfört med bussbranschens stora aktörer, kan ha svÄrare att slÀppa ivÀg personalen pÄ den 35 timmar lÄnga utbildningen. För mindre Äkeri kan det ocksÄ vara en stor kostnad att utbilda alla förare. Hinner inte alla yrkesförare genomgÄ kursen och fÄ yrkesbevis kan det fÄ stora konsekvenser. Transportstyrelsen har meddelat att de inte kommer att bevilja undantag frÄn kravet pÄ yrkeskompetensbevis.
â Som det ser ut nu Ă€r det mĂ„nga kvar som behöver gĂ„ fortbildingen, hur mĂ„nga det Ă€r kvar i Norrbotten Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga, sĂ€ger Dick Sundberg, pĂ„ Transportfackens Yrkes- & ArbetsmiljönĂ€mnd i LuleĂ„.
De flaggade i höstas om att Äkerierna behöver anstÀlla ungefÀr 1.700 personer det nÀrmsta sex mÄnaderna. Nio av tio Äkeriföretag uppgav dessutom i à keribarometern för det sista kvartalet av 2015, att de mÀrker av en brist pÄ yrkesförare.
â Det handlar framförallt om mindre Ă„kare som drar sig frĂ„n att ubilda yrkesförare om de sedan gĂ„r till ett annat Ă„keri. Sen finns det de som vĂ€ntat in i det sista med att skicka förarna pĂ„ utbildining.
Konsekvenserna blir troligen föreseningar av gods tror Dick Sundberg:
â Det kommer att bli svĂ„rt att fĂ„ ut godset i tid. Still kommer det inte att stĂ„ â men det kommer inte att kunna levereras pĂ„ samma sĂ€tt som tidigare i och med förarbristen.
LÀs mer: PÄ kurs mot ett yrkesförarbevis