Det är SVT Norrbotten som tagit del av SJ:s remissvar på den nationella transportplanen 2018-2029. I den anser SJ att dubbelspår på sträckan Gävle-Sundsvall ska vara den prioriterade satsningen "för att inte skapa flaskhalsar".
Pär Helgesson på SJ:s strategistab menar att det är viktigast att göra omfattande punktsatsningar på sträcker med flest passagerare i första hand.
– Vi tycker att Trafikverket sprider sina resurser väldigt tunt. De startar många projekt samtidigt men då tar det väldigt lång tid för dem att bli färdiga. Det är väldigt trångt redan nu söderut från Sundsvall så man kommer inte komma igenom på ett bra sätt söderut med den ökade trafiken från Botniabanan och Norrbotniabanan, säger han till SVT.
Detta upprör Gusten Granberg, vd för Norrbotniabanan AB som arbetar förberedande inför bygget.
– Vi har ett enormt eftersatt underhåll när det gäller järnvägen i det här landet, Ska vi vänta med nyinvesteringar tills det inte längre finns ett behov av reinvesteringar. Ja, då lär vi få vänta på både Norrbotniabanan och andra investeringar en mycket, mycket lång tid, säger han till SVT.