Problemen som startade strax efter klockan 02 nattenvar Ă„tgĂ€rdade vid 07.30. Ăven LuleĂ„s kontor pĂ„verkades.
â Vi har haft samma störningar som resten av Sverige. Det har inte varit ett stopp men vi hĂ„ller pĂ„ utreda just nu vilken pĂ„verkan det har haft för kontoret i LuleĂ„, sĂ€ger Helena Spets, platschef för SOS Alarm i LuleĂ„.
Sarah Hummerdal, pressansvarig för SOS Alarm, sÀger att det rör sig om en teknisk driftstörning.
â Det har alltsĂ„ inte varit tal om nĂ„gon utomstĂ„ende pĂ„verkan. Den exakta anledningen till vad som hĂ€nt Ă€r nĂ„got vi utreder just nu för att se vilka eventuella Ă„tgĂ€rder vi behöver ta. Vi ser vĂ€ldigt allvarligt pĂ„ det hĂ€r.
MÄlbilden för SOS Alarm Àr att ha svarstider pÄ Ätta sekunder.
â Störningen innebar lĂ€ngre svarstider Ă€n vanligt. Det vi vet Ă€r att det har varit dröjsmĂ„l pĂ„ mellan en till ett par minuter. I sommar har vi haft svarstider pĂ„ drygt 30 sekunder pĂ„ grund av ökat tryck i samband med personalbrist och det Ă€r allvarligt nog.
Kan felet uppstÄ igen?
â Felet Ă€r helt Ă„tgĂ€rdat. Det Ă€r ovanligt med driftstörningar men mĂ€nniskor har kunnat komma fram och det Ă€r viktigt att kommunicera.
Exakt hur mÄnga larmsamtal som har berörts Àr oklart.
â Det Ă€r en del av den utredning vi utför nu för att ta reda pĂ„ i vilken omfattning som det hĂ€r har gĂ€llt, sĂ€ger Sarah Hummerdal.