Trafikverket utlyste i våras ekonomiskt stöd för upp till hundra procent av kostnaden för att bygga en snabbladdstation.
Men när det gäller 16 platser i länet kom inga ansökningar in och därför saknar exempelvis Gällivare fortfarande en publik snabbladdstation. En ansökan har beviljats i Hakkas, några mil utanför centralorten, men ännu har ingen laddare byggts där.
Nu gör Trafikverket ett nytt försök och från den 27 september och sex veckor framåt går det att ansöka om stöd igen.
– Vi utlyser i huvudsak samma platser som våren 2021 men med några förändringar och vi hoppas nu kunna täcka resterande delar av det utpekade vägnätet med snabbladdning. Idag finns det cirka 600 snabbladdningsstationer i hela landet med minst 50 kW. För att användningen av elbilar ska öka, och därmed minska utsläppen från trafiken, arbetar Trafikverket med att öka möjligheterna till snabbladdning, säger utredningsledaren Hanna Eklöf i ett pressmeddelande.
I våras beviljades tolv ansökningar gällande Karesuando, Muodoslompolo, Jokkmokk, Kåbdalis, Harads, Övertorneå, Haparanda, Älvsbyn och på fem platser i Pajala kommun.
– Elektrifiering är en nyckelåtgärd för att nå klimatmålen i transportsektorn och då behövs både elbilar och laddplatser. De flesta laddar hemma och vid arbetsplatsen men snabbladdning är en förutsättning för att fler ska våga välja elbil och för tillgängligheten i hela landet, säger Hanna Eklöf.