Stor brist på chaufförer: "Oroväckande"

Det råder brist på chaufförer inom transportsektorn. Något som förvärrats av coronapandemin då bland annat utbildningarna inte kunnat fullföljas som normalt.

Ann Liljeholm ser att branschen har ett ökande behov av lastbilschaufförer.

Ann Liljeholm ser att branschen har ett ökande behov av lastbilschaufförer.

Foto: Lindströms transport

Norrbotten2021-10-10 06:00

Före coronapandemin var det brist på chaufförer. En brist som förvärrats och som nu ser ut att accelerera.

– Jag vet inte hur vi ska få ihop det till våren. Det är oroväckande. Det finns de som absolut kommer att stå utan personal och det finns de som gör det redan nu, säger Ann Liljeholm, driftschef vid Lindströms transport.

Det här får följder på lönerna som pressas uppåt.

– Det kan det absolut bli. Vi ser att vi redan har en press uppåt i Gällivare och Kiruna där löneläget är absurt med skyhöga löner. Vi konkurrerar om dessa chaufförer som väljer att åka dit och jobba i gruvan. Det finns inte på kartan att vi kan matcha de lönerna, säger hon.

Enligt statistik från augusti 2021 från TYA, Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, kommer 38 procent av företagen i Övre norra, vilket innefattar Norrbotten och Västerbotten, troligen att anställa inom de närmaste månaderna. Det är 4 procentenheter högre än året innan. Samtidigt uppger 32 procent att de det senaste året haft svårt att rekrytera lastbilsförare med rätt yrkeserfarenhet och 16 procent haft svårt att hitta lastbilsförare med rätt yrkesutbildning.

– Generellt sett så är det ett problem då det är för få utbildningsplatser om man tittar på gymnasieskolan. Vi får ut omkring 50 procent av vårt behov från gymnasieskolan om man tittar på branchen som helhet. Det är ordentlig kvot att fylla, säger Ann Liljeholm.

Till det ska läggas de effekter som kan kopplas till coronapandemin.

– Det är många företag som inte släppt in APL, som är arbetsplatslärande. Det har gjort att deras utbildning inte blivit komplett. De har inte heller blivit klar i tid då det är problem att få tid hos Trafikverket till uppkörning och teoretiska prov. Samtidigt ser vi att transporterna rullar på och vi ser att i princip hela sektorn är oberörd av pandemin, säger hon.

Inom transportsektorn har vissa delar gått ner men andra har samtidigt gått upp. 

– De sektorer som gått ner kan vara transporter av bilar då det inte sålts så många av dem. De som gått upp är transporter av livsmedel och drivmedel, säger hon.

Det här gör sammantaget att problemet med att rekrytera lastbilschaufförer ökar.

– Ja, det är det jag menar, och lägg till att det inte heller är några arbetsmarknadsutbildningar. Så jag vet inte hur vi ska få det att gå ihop, säger Ann Liljeholm.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!