Att en kilometerskatt skulle slå hårt mot en del kan Urpo Taskinen hålla med om, på kort sikt.
– Men det är ju vitsen med saker man förändrar, att det ska påverka. Som en kilometerskatt, vitsen är ju att det ska förändra. Jag kan dra paralleller med flygskatten, att det kan drabba oss här uppe jättehårt. Men snälla någon – det är ju faktiskt poängen med det, säger Naturskyddsföreningens koordinator.
Kritikerna till den eventuella framtida skatten är många till antalet. I Norrbotten är det dock få som står upp för den, till och med bland Socialdemokraterna – partiet som har startat utredningen. Men för Urpo Taskinen är det en självklarhet att till exempel flytta transporter från vägar till järnväg ur ett miljöperspektiv.
– Den mängd koldioxid vi har i världen kommer på lång sikt att höja havsnivån med ungefär 25 meter. Det innebär att länder som Holland och Danmark inte kommer att finnas. Det kommer inte att hända 100 närmsta åren, men det är den här globala krissituationen vi befinner oss i. Vilka metoder har vi för att försöka förändra den här situationen? En av sakerna man kan göra för att påverka är till exempel den här kilometerskatten.
Det säger han med vetskapen att till exempel åkerinäringen påverkas.
– Någon näring måste försvinna, alternativet är gemensam undergång.