Kundmötesanalysföretaget Daymaker inledde sina mystery shopping-mätningar 2009. Årets Daymakerindex visar de högsta resultaten hittills. Framför har handeln blivit bättre på att erbjuda kunderna köpbeslut. 34 procent får nu hjälp med sitt köpbeslut, jämfört med 19 procent i 2019 års undersökning.
– Att köpbeslutet har gått upp så pass mycket är glädjande. Baserat på alla våra tusentals undersökningar under åren vet vi att kunder blir nöjdare med sitt besök om de får hjälp med sitt köpbeslut. Säljaren upplevs som intresserad och engagerad, säger Lotta Eriksson, vd på Daymaker.
Men även om resultaten är de högsta i Daymakerindex historia så är det fortfarande bara drygt tre av tio kunder som får hjälp med sitt köpbeslut när de har uttryckt ett konkret behov.
– Så det finns fortfarande en enorm potential, menar Lotta Eriksson.
Bäst i respektive bransch
Accessoarer: Albrekts Guld (75,7%)
Bostadsunderhåll: XL Bygg (84,2%)
Diversehandel: Granngården (59,0%)
Elektronik: Elon Ljud & Bild (90,2%)
Heminredning, hemmiljö: Cervera (75,8%)
Heminredning, möbler: Svenska Hem (79,8%)
Hälsa och egenvård: Life (89,0%)
Kläder: Twilfit (87,7%)
Media och underhållning: Pocket Shop (81,5%)
Optik: Synsam (87,8%)
Skor: Eurosko (78,7%)
Skönhet & vård: Rituals (96,0%)
Sport/fritid: Naturkompaniet (81,5%)
Telekom: 3 (72,7%)
Trädgård/blommor: Interflora & Plantagen (67,2%)