Reor utan sänkta priser får kritik

Konsumentombudsmannen, KO, kritiserar bolagen Sportamore, Intersport samt Ur & Penn för att använda reor på ett vilseledande sätt.

Rea får inte heller pågå för jämnan utan ska ske under en begränsad tid med rejält sänkta priser, skriver KO. (Bilden är en arkivbild.)

Rea får inte heller pågå för jämnan utan ska ske under en begränsad tid med rejält sänkta priser, skriver KO. (Bilden är en arkivbild.)

Foto: Filip Gustafsson

Norrbottens Affärer2019-11-12 07:43

KO anser att flera företag vilseleder konsumenterna genom att ange ett för högt normalpris. De överstrukna priserna har aldrig använts, eller bara använts några få dagar, anser KO.

Rea får inte heller pågå för jämnan utan ska ske under en begränsad tid med rejält sänkta priser, enligt marknadsföringslagen.

–Vi anser att företagen sviker konsumenterna genom att låtsas ha rea och sänkta priser. Det blir också en osund konkurrens som missgynnar företag som sköter sig och följer reglerna, säger processrådet Pär Magnusson.

”Sportamore, Intersport och Ur & Penn, förbjuds nu av KO att använda felaktiga påståenden om varans ordinarie pris. Ur & Penn och Sportamore förbjuds också att använda rea på ett vilseledande sätt. Företagen får inte påstå att priset är lägre när varorna inte är prissänkta. Ur & Penn förbjuds även att använda ordet rea om inte försäljningen pågår under en begränsad tid”, skriver KO i ett pressmeddelande.

Företagen riskerar böter på flera miljoner kronor om de bryter mot förbudet: Sportamore 2 miljoner, Ur & Penn 1,5 miljoner och Intersport 2 miljoner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om