Årets Tylösandsseminarium spikat

öppet upptill. Fiat 500 med sardinburkstak. Foto: Fiat

öppet upptill. Fiat 500 med sardinburkstak. Foto: Fiat

Foto: Fiat

Norrbottens län2009-02-27 06:00
SVERIGES största trafiksäkerhetsevenemang, det årliga Tylösandsseminariet, är nu spikat till den 7-9 september. Efter några år med internationell prägel vänder sig arrangörerna den här gången främst till en svensk målgrupp, men med nordisk inriktning. Hur gick det till exempel i Danmark med höjd hastighet på motorvägarna? Vad har Finland lärt genom att djupstudera trafikolyckorna? Har Norge de bäst utbildade förarna i Norden? Sverige står i fokus och den nordiska utsikten ska leda till svenska insikter för ökad trafiksäkerhet. En av punkterna på dagordningen kommer att handla om hur det ekonomiska världsläget påverkar trafiksäkerheten? Kommer exempelvis fordonsparken bli äldre och mindre trafiksäker? DEN tyska specialtidningen Off Road har varje år en läsarundersökning där läsarna röstar fram den bästa terrängbilen. Och för femte året i rad vann Mercedes-Benz Unimog klassen för specialfordon. Segersiffrorna lämnade övriga specialare långt efter i leran då 42,3 procent röstade på den stora tyska stengeten. Mercedes-Benz Unimog är en av de verkliga klassikerna när det gäller terrängbilar. Större än Jeep och Land Rover och mer tekniskt sofistikerad redan från start med potalaxlar, differentialspärrar och spiralfjädrar. Huvudsakligen har kunderna funnits inom militären och olika förvaltningar men några bilar har också rullat ut som husbilar för äventyrare. Bilen tillverkas sedan hösten 2002 i tyska Wörth och den byggs i tre olika versioner som dessutom finns i olika längder. FRANKRIKE har en tid varit Sveriges bundsförvant när det gäller etanol som biodrivmedel i kampen för att klara kraven på minskade koldioxidutsläpp. Nu byggs de franska mackarna ut för E85 samtidigt som man nysatsar på bränslet E10. Därmed blir Frankrike det första EU-landet som inför E10 som ett separat drivmedel för personbilar med en inblandning av 10 procent etanol i bensinen. Det som drivit fram den här satsningen är den franska regeringens mål att landet ska klara EU-kravet på att 6,25 procent av energin för drivmedel i transportsektorn ska vara förnyelsebara redan om sex år. 2020 ska siffran vara 10 procent. - Etanol är det enda icke-fossila drivmedel som inom den här tidsramen finns tillgängligt i stora volymer och kan distribueras, säger Anders Fredriksson, vice vd i Sekab bio fuels and chemicals, en europeisk leverantör av biodrivmedel med huvudkontor i Örnsköldsvik. Det är i första hand pumparna för 98-oktanig bensin som ska användas till E10. Ändringen inleds redan den 1 april och i slutet av 2009 beräknas 75 procent av de franska tankställena sälja E10. Man beräknar att 60 procent av den franska bilparken - bilar sålda år 2000 och senare - med biltillverkarnas officiella rekommendation kan köras på E10. DET finns vissa självklarheter att förhålla sig till. En av dem är sardinburkstaket på en liten öppen italiensk bil. När nu Fiat lanserar en öppen version av nostalgibilen Fiat 500 så blir det naturligtvis med ett tak som öppnas precis som en sardinburk. Intakta dörrsidor och en hopvikbar sufflett som dras bakåt med andra ord. Fiat 500 C lanseras på den stundande bilmässan i Genève och får samma yttermått som Fiat 500, det vill säga 355 centimeter lång, 165 centimeter bred och 149 centimeter hög. Motorerna och växellådor blir också samma, 1,3-liters turbodiesel på 75 hästkrafter med en femväxlad manuell låda eller en av två bensinmotorer, 1,2 liter på 69 hästkrafter eller 1,4 liter på 100 hästkrafter. Alla kan fås med manuella fem- respektive sexväxlade lådor eller en robotiserad växellåda som kan växlas såväl manuellt som helt automatiskt. Dieseln och den lilla bensinmotorn klarar de nuvarande svenska reglerna för att klassas som miljöbil och alla motoralternativen får en start- och stoppfunktion som stänger av motorn när bilen står stilla.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!