Hon vÀnder begreppen om kvinnligt och manligt

Mariana Alves, nyutexaminerad elev frÄn Högskolan i design och konsthantverk, Àr för första gÄngen i LuleÄ pÄ torsdag. Hon ska prata om bilderna till utstÀllningen "Kan en man bÀra kjol"? som visas pÄ Teknikens Hus.

Foto: Fotograf saknas!

Norrbottens lÀn2007-11-21 01:45
Det Ă€r brĂ„da dagar för Mariana Alves. MĂ„nga vill att hon ska komma och berĂ€tta om "det hĂ€r med genus". Ämnet i sig Ă€r vĂ€ldigt nytt, det har inte forskats kring det hĂ€r tidigare, och absolut inte i Sverige, sĂ€ger Mariana Alves. Det var frĂ„n början pĂ„ den nivĂ„n att hon tillsammans med sju andra studenter och en forskare utgick frĂ„n frĂ„gestĂ€llningen om en man kan bĂ€ra en kjol. Forskningen och analysen vĂ€xte och blev till den aktuella utstĂ€llningen. Bilderna vĂ€nder upp och ned pĂ„ traditionellt kvinnligt och manligt men vill ocksĂ„ vĂ€cka fler och djupare tankar kring det egna levernet och inte bara leverera fĂ€rdiga sanningar. UtstĂ€llningen har aldrig varit sĂ„ lĂ„ngt norrut som i LuleĂ„ men dĂ€remot har den funnit pĂ„ allmĂ€n plats i Eskilstuna, Göteborg och pĂ„ Svensk form i Stockholm. I Berlin fick den ovĂ€ntade reaktioner, berĂ€ttar Mariana Alves. - I Tyskland verkar inte den hĂ€r diskussionen överhuvudtaget finnas. Flera besökare hade aldrig sett nĂ„got liknande och förvĂ„nades över vad vi visade. 1. Vad vill ni med utstĂ€llningen?
- Vi vill fördjupa hela designdiskussionen och ta det till vad det Ă€r. Allt i samhĂ€llet Ă€r designat. Men design Ă€r inte bara snygga saker utan har ocksĂ„ en kommunikativ innebörd. Den förmedlar nĂ„got nĂ€r vi bĂ€r och hela tiden omges av den. Vi anvĂ€nder den som en identitetsmarkör. FĂ€rg och form överhuvudtaget sĂ€ger mycket till vĂ„r omgivning. Åter igen, rosa och blĂ„tt. 2. Du reser runt mycket och förelĂ€ser. Genus Ă€r en frĂ„ga som man ofta pratar alldeles för politiskt korrekt om. Vad möter du för reaktioner?
- Förra veckan förelÀste jag för ett gÀng styrelseledamöter och veckan före pÄ en gymnasieskola. Faktum Àr att tyvÀrr sÄ skiljer det sig inte mycket. - Det kan bli en del diskussion kring hur man vÀrderar dekoration och ornamentik. Det ses ofta som nÄgot som lÀggs pÄ en produkt utan att det egentligen behövs. Lull-lull och krafs sÀger ganska mycket. Det förknippas med blommor och vÀxter och den typen av mönster och dÄ glömmer man lÀtt att det finns andra produkter med extraöverdrag, fartrÀnder, kamouflagefÀrgat och massa sÄna saker. Det Àr lika mycket dekor men den sortens detaljer sÀgs istÀllet förhöja kÀnslan av kvaliteteten och styrka. 3. Vad Àr det med de tvÄ fÀrgerna egentligen?
- Rosa och blÄtt Àr tvÄ klassiskt genuskodade fÀrger. Det Àr inget fel pÄ fÀrgerna i sig, det Àr bara det att de tvÄ fÀrgerna symboliserar olika saker. Rosa ses som en ganska naiv och lekfull fÀrg, lite gullig. BlÄ fÀrg anvÀnds ofta pÄ institutioner för att symbolisera seriositet och kvalitet. Eftersom fÀrgerna Àr kopplade till feminitet respektive maskulinitet blir det en hierarki dÀremellan och det problematiserar. Förutom att sÀtta ihop utstÀllningen med bilder och tillhörande texter har projektgruppen vÀnt sig till formgivare med en sammanfattande katalog. NÄgot som inte tagis emot med öppna armar av precis alla i branschen. Det finns nÄgra motstrÀvande rÀvar dÀr ocksÄ, surprise surprise. 4. Hur kom du in pÄ det hÀr Àmnet?
- Jag har skrivit vÀldigt mycket om det. Men sen arbetar jag alltid utifrÄn klass, genus, etnicitet och sexualitet. De Àr fyra kategorier som jag hela tiden försöker kombinera. - Hela min karriÀr bygger pÄ den hÀr typen av frÄgor. 5. Hur pÄverkas arbetet nÀr Àmnet Àr sÄ nytt?
- Det finns ett stort intresse för frÄgorna. Den konstnÀrliga forskningen Àr annorlunda den naturvetenskapliga. Man mÄste skriva pÄ ett sÀtt som fungerar inom universitetsvÀrlden men samtidigt behöver den konstnÀrliga forskningen utvecklas.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om