När vi reglerar och utvecklar vårt samhälle så finns det många olika krafter som påverkar hur detta sker. Känslor, -fördomar, vanföreställningar och missuppfattningar har inte något bra rykte; lätt räknade är de beslutsfattare som slår sig för bröstet och öppet medger att dessa begrepp utgör deras ledstjärnor.<br>Logik och förnuft är i stället hyllade honnörsord när beslut fattas. Men trots att vi berömmer oss över att vara tänkande och rationella -varelser så slår de sällan genom i samhällsbygget.<br>Det finns otaliga exempel på detta men jag tänkte hålla mig till ett -kärare trätofråga: trafiken!<br>Inte för att jag är särskilt intresserad av vägar och bilar, snarare tvärtom, men likt alla andra som rör mig från A till B så tvingas jag ibland nyttja våra trafiksystem.<br>Jag har då funnit att trafik och logik inte är förenliga storheter. Vi kan ta Vägverket, och nu berör jag inte ens förslaget om bilkaravaner på E10-an; det är inte officiell policy, inte än i alla fall.<br>Men på Vägverket finns andra exempel; enligt deras officiella -uttalanden på senare tid bör man:<br>? Ta bort målade övergångsställen.<br>? Ta bort reflexerna från de plaststolpar som står längs -vägarna -vintertid.<br>? Inte sänka hastigheten på farliga vägar.<br>Sov sittande ? och säkert<br>Nu genomför inte Vägverket såna här radikala åtgärder hipp som happ. Nej, de stöds givetvis av forskning som i sin tur leder fram till l-ogiska slutsatser.<br>Vi börjar med övergångsställen; statistik visar att det är där de flesta fotgängare blir påkörda, dödade och skadade. Det sker för att vi arma stackare envisas med att försöka korsa gator och vägar på de ställen som är avsedda för det.<br>Vägverket har till sin förskräckelse upptäckt att när folk blir påkörda så blir de det på målade övergångsställen. Slutsats: bort med dem!<br>Det påminner mig en annan forskningsrapport, den som slog fast att sängen är världens farligaste plats. Det är är nämligen där det sker ojämförligt flest dödsfall. För att få ned dödstalen bör alltså folk sova i fåtöljer.<br>Så var det detta med reflexstolparna; predikanter populärt -kallade ? de visar vägen utan att själva gå den. Men nu är det slut med -vägvisandet, reflexerna ska bort. Orsaken är de fungerar för bra, folk ser vägen långt framför sig i strålkastarskenet och kör därmed för fort. Nä, det är bättre att förarna blir osäkra på vart vägen tar vägen, då -saktar de ned resonerar Vägverket.<br>Treva trygg i mörkret<br>Denna logik kan appliceras på annat. Varför tända ljuset när man kommer in i ett mörkt rum? I skenet kanske man rör sig alldeles för fort och slår huvud eller knä i något hårt. Bättre att långsamt treva sig fram i det becksvarta; stöter man ändå i något lär ju skadorna bli lätta då -farten är låg.<br>Hm, sova i fåtölj och röra sig i mörka rum ? nog får man lära sig en hel del av Vägverket alltid!<br>Till sist; det är farligt att sänka hastigheten på hårt trafikerade -vägar för att bättre skydda fotgängare och cyklister. Sånt lurar bara de -oskyddade trafikanterna att tro att de blir säkrare. -Fordonsförare förväntas nämligen inte sakta ned bara för att den tillåtna hastigheten sänkts. Allt enligt aktuell forskning.<br>Enligt Vägverkets logik är det då bättre att cyklande och gående -inser att dessa vägar är livsfarliga och håller sig borta från dem. -Hastighetsbegränsningar har alltså inget egenvärde, låg fart kan bara uppnås genom att försvåra framkomligheten. Lyckas inte det uppmanas allmänheten att hålla sig hemma. Så minskar man olyckorna och klarar nollvisionen.<br>Längdhopp med Saab<br>Samma logik har spritt sig till kommunerna, särskilt då min -hemkommun. Man kan säga att den drabbats av guppsjuka, -antalet vägbulor har ökat så snabbt att bilister snart behöver komplettera -säkerhetsbältet med njurbälte.<br>Mitt första möte med en väggupp skedde för många år sedan. Det skedde en regnig mörk novemberdag och guppet fanns inte där när jag åkte till arbetet på morgonen.<br>På eftermiddagen måste jag hem som hastigast bara för att sedan omedelbart återvända till arbetet igen. Jag hade bråttom och som -bussåkare fick jag låna en firmabil.<br>I det regnvåta mörkret och brådskan missade jag den fälla kommunen gillrat och satte nytt rekord i grenen längdhopp med Saab.<br>Ibland förefaller det som om våra trafikplanerare blivit yra i -mössan och snurriga i bollen. Kanske de har föråkt sig i alla rondeller som -poppar upp överallt.<br>