NÀr lÀnet var Framtidsland

Regeringen gav för ett par Är sedan RiksantikvarieÀmbetet i uppdrag att ta fram ett program för dokumentation, vÄrd och lÄngsiktigt hÄllbar förvaltning av Sveriges viktigaste industriminnen.
Resultatet blev en lista pÄ tolv industriminnen som alla utom ett Àr belÀgna i Syd- och Mellansverige. Som enda representant för norrlÀndsk industri stÄtar det tekniska megasystem som Staffan Hansson, professor i teknikhistoria vid LuleÄ tekniska universitet, ?upptÀckt? i sin forskning.
Att sÀga upptÀckt i detta sammanhang kan lÄta mÀrkligt eftersom samtliga komponenter i systemet ? Malmbanan, gruvbrytningen i MalmfÀlten, Bodens fÀstning och Porjus kraftverk ? Àr kÀnda sedan gammalt. Vad Staffan Hansson pÄvisade sin artikel ?Malm, rÀls och elektricitet. Skapandet av ett teknologiskt megasystem i Norrbotten 1880?1920? och som var nytt var att dessa system hÀngde samman och att de var starkt beroende av varandra. Tillsammans bildade de ett teknologiskt megasystem och det Àr detta som RiksantikvarieÀmbetet tagit fasta pÄ nÀr de utnÀmnt megasystemet till ett av Sveriges viktigaste industriminnen.

Norrbottens lÀn2004-08-23 06:30
Allt börjar med förekomsten av de stora malmfyndigheterna i lÀnet. Dessa hade i slutet av 1800-talet varit kÀnda i nÄgra hundra Är men de hade utnyttjats i mycket liten omfattning av frÀmst tvÄ orsaker: det avlÀgsna lÀget och malmens egenskaper. Den malm som bröts transporterades till kusten med hjÀlp av ren och ackja och ibland Àven med hjÀlp av hÀst. Det var ett transportsÀtt som erbjöd mÄnga problem och starka begrÀnsningar. Som mest transporterades pÄ detta sÀtt 1.800 ton under ett Är. <br>Ett annat problem hade med malmen som sÄdan att göra. Den beskrivs i samtida kÀllor som ?alltför rik? och ?trögsmÀlt? vilket krÀvde att den blandades med fattigare malmer frÄn andra gruvor. Norrbottens andel av Sveriges totala jÀrnmalmsproduktion var ocksÄ försvinnande liten: endast nÄgra hundradels procent fram till 1880-talets slut men dÄ förÀndrades allt snabbt och genomgripande. <br>De stora system som tillsammans skulle bilda megasystemet började nu byggas upp.<br>Förklaringarna till den stora förÀndringen var tvÄ: genombrottet för den basiska Bessemerprocessen och tillkomsten av jÀrnvÀgen mellan LuleÄ och GÀllivare. Den basiska Bessemerprocessen gjorde det möjligt att nyttja fosforhaltiga malmer vid stÄlframstÀllning. Detta medförde ett kraftigt ökat intresse för de fosforhaltiga Norrbottensmalmerna vilket i sin tur drev fram byggandet av en jÀrnvÀg mellan LuleÄ och GÀllivare. JÀrnvÀgen, som byggdes i engelsk regi, stod klar i mars 1888. <br>Detta första jÀrnvÀgsÄr transporterades mer Àn 70.000 ton malm till LuleÄ. LÀnets andel av landets jÀrnmalmsproduktion steg nu till nÀstan tio procent. I slutet av 1890-talet uppgick produktionen i Malmberget till nÀra 1.500.000 ton och antalet anstÀllda hade ökat frÄn ca 260 Är 1888 till omkring 1.600 Är 1900.<br>OcksÄ i utskeppningshamnen LuleÄ var utvecklingen mycket stark. FolkmÀngden uppgick till 4.464 personer Är 1888 vilket innebar en ökning med cirka 40 procent sedan 1880. I LuleÄ hade bland annat en byrÄ för jÀrnvÀgsbyggnationen inrÀttats, frÄn LuleÄ ombesörjdes ocksÄ all expedition av materiel och proviant uppÄt linjen.<br>FolkmÀngden fördubblades<br>Annat som följde av jÀrnvÀgsbygget och de planerade utskeppningarna var muddringsarbeten och arbeten vid hamnanlÀggningen ute pÄ Svartön. <br>Efter drygt tio Är av malmutskeppning hade LuleÄs folkmÀngd i stort sett fördubblats och den uppgick Är 1900 till 9.484 personer.<br>I slutet av 1890-talet gjordes nÀsta satsning som kom att ge de norrbottniska malmfÀlten Àn större betydelse. Vad som skedde var att riksdagen och stortinget Är 1898 beslutade att malmbanan skulle förlÀngas frÄn GÀllivare via Kiruna till Viktoriahamn (nuvarande Narvik). Bandelen stod klar och invigdes Är 1903. I och med detta kunde malmbrytning i stor skala inledas ocksÄ i Kiruna.<br>Elektrifiering av RiksgrÀnsbanan <br>Samtidigt som RiksgrÀnsbanan byggdes pÄbörjades byggandet av det som skulle bli nÀsta komponent i det stora systemet: Bodens fÀstning. <br>Ett viktigt skÀl till att riksdagen Är 1900 tog beslut om ett fÀstningsbygge i Boden var att de nationalrikedomar som fanns i norra Sverige mÄste försvaras pÄ ett effektivt sÀtt. Risken för rysk aggression betonades starkt och omrÄdet saknade försvar.<br>OcksÄ pÄ ett annat sÀtt visade man sig frÄn statens sida allt mer intresserad av verksamheten uppe i norr och i maj mÄnad 1907 resulterade detta i att riksdagen fick ta stÀllning till ett regeringsförslag innebÀrande att staten skulle gÄ in som hÀlftenÀgare i LKAB. Riksdagen antog förslaget med stor majoritet och beslutet följdes av en uppgörelse mellan staten och GrÀngesbergsbolaget (LKAB:s moderbolag) i vilken fastslogs att brytningen och dÀrmed Àven transporten av malm skulle ökas frÄn ett maximum pÄ 1,8 miljoner ton till ett maximum pÄ 4,5 miljoner ton.<br>En central frÄga som följde av uppgörelsen var om det skulle vara möjligt att klara de ökade malmtransporterna med hjÀlp av Ängdrivna lok. Alternativet var eldrift vilket JÀrnvÀgsstyrelsen med framgÄng, men i mycket liten skala, prövat pÄ nÄgra linjer i Stockholm.<br>Första gÄngen frÄgan om en elektrifiering av bandelen Kiruna?RiksgrÀnsen diskuteras inom JÀrnvÀgsstyrelsen Àr i ett P. M. frÄn november 1907 och det görs ovilligt och under hÀnvisning till beslutet om utökade malmtransporter För JÀrnvÀgsstyrelsen gÀllde det att undvika misslyckanden som kunde Àventyra planerna pÄ en mer omfattande elektrifiering av det svenska jÀrnvÀgsnÀtet. Att i detta tidiga skede satsa pÄ en storskalig elektrifiering i norr ansÄgs riskabelt av flera skÀl. <br>Det som frÀmst oroade var de klimatmÀssiga förhÄllandena, men ocksÄ av andra skÀl ingav det geografiska lÀget bekymmer: det stora avstÄndet mellan Kiruna och Stockholm skulle försvÄra ett nÀra samarbete mellan JÀrnvÀgsstyrelsen och arbetsledningen i Kiruna ? ett förhÄllande som ansÄgs vara ?af allra största betydelse? vid en pionjÀranlÀggning som denna.<br>Att JÀrnvÀgsstyrelsen trots allt bestÀmde sig för att satsa pÄ det riskfyllda alternativet i norr berodde pÄ att man efter ett omfattande utredningsarbete fann att det inte skulle vara möjligt att pÄ ett tillfredsstÀllande sÀtt klara de nya transportkraven med hjÀlp av Ängdrivna lok.<br>Beslut om ett kraftverk<br>Beslut om elektrifiering av RiksgrÀnsbanan togs sommaren 1908. Plats för kraftverket skulle bli Vakkokoski cirka 20 km frÄn Kiruna. Valet motiverades frÀmst med att Vakkokoski lÄg nÀra sÄvÀl Kiruna som RiksgrÀnsbanan.<br>Satsningen pÄ elektricitet, en av tidens absoluta nyheter, var inte en angelÀgenhet endast för JÀrnvÀgsstyrelsen. LKAB och GrÀnges hörde ocksÄ till de som var intresserade dÄ elektricitet visat sig ge vÀldiga fördelar nÀr det gÀllde att driva maskiner och att belysa arbetsplatser pÄ ett effektivt sÀtt. <br>Ett annat viktigt skÀl till att man pÄ industriellt hÄll intresserade sig för elektriciteten var att det utvecklats processer som gjorde det möjligt att framstÀlla jÀrn med hjÀlp av elektricitet. En mycket lockande möjlighet i en tid nÀr trÀkol höll pÄ att bli en mycket dyr bristvara.<br>Beslutet att bygga i Vakkokoski kom dock att vÄlla strid. VÄren 1908 hade riksdagen fattat beslut om inrÀttandet av en sÀrskild vattenfallsstyrelse och redan pÄ hösten 1908 fick denna styrelse i uppdrag att ?verkstÀlla utredning betrÀffande möjligheterna att för industriellt behof tillgodogöra nÄgot eller nÄgra af de staten tillhöriga vattenfallen i Norrbotten samt att dÀrvid jÀmvÀl taga hÀnsyn till statens behof af elektrisk kraft för jÀrnvÀgsdrift?. <br>Vattenfalls undersökning resulterade i förslag om att kraftverket skulle byggas i Porjus eftersom Porjusfallen och det nÀrbelÀgna HarsprÄnget erbjöd en helt annan utvecklingspotential Àn Vakkokoski. Regeringen och riksdagen gick pÄ Vattenfalls linje och den 20 maj 1910 togs beslut om ett kraftverksbygge i Porjus. Kraftverket skulle bli Sveriges nÀst största nÀr det stod klart. <br>JÀrnvÀgsstyrelsens ovilja att bygga i Porjus hÀngde samman med en rÀdsla för att det lÄnga överföringsavstÄndet med krav pÄ mycket hög överföringsspÀnning skulle vÄlla alltför stora tekniska problem. OcksÄ hos de företag som skulle utföra projektet, Siemens och ASEA, fanns en stor oro för detta.<br>Efter drygt fyra Ärs arbete fyllt av svÄra utmaningar kunde kraftverket invigas i februari mÄnad 1915 och det visade sig redan frÄn första stund att sÄvÀl kraftverk och som eldrift fungerade utomordentligt vÀl.<br>Med bygget av kraftverket i Porjus var ocksÄ den sista byggstenen i megasystemet pÄ plats. Det hade börjat med malmbanan och hamnanlÀggningen i LuleÄ, satsningar som möjliggjorde storskalig gruvbrytning i MalmfÀlten. För att försvara de stora vÀrden som bland annat malmen representerade byggdes Bodens fÀstning och för att kunna bryta och transportera Àn mer malm krÀvdes mer energi och hÀr kommer Porjus kraftverk in i bilden. Det var med andra ord flera olika tekniska system sÄ hÄrt kopplade till varandra att förÀndringar i det ena systemet stÀndigt krÀvde anpassningar i de andra systemen. Det
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om