Raka spår för järnvägen

Var ska järnvägen mellan Piteå och Luleå gå?
Det ska Banverket ta reda på genom den förstudie som just inletts.
I planerna ingår att järnvägen ska klara hastigheter på upp till 350 kilometer per timme på sträckan Luleå?Umeå.

Norrbottens län2005-04-20 06:30
Bygget av en ny järnväg mellan Umeå och Luleå tar allt fastare form. Banverket har delat upp sträckan i tre delar: Umeå?Skellefteå, Skellefteå?Piteå och Piteå?Luleå.<br>För var och en av dessa tre delar görs en så kallad förstudie. Där ingår bland annat att utreda var banan kan dras utan att den påverkar områden som har riksintresse eller så kallade Natura 2000-områden. I planeringen ingår också att se till att den nya järnvägen inte splittrar bostadsområden.<br>Den första etapp som ska byggas är sträckan Skellefteå?Piteå. Anledningen är de många godstransporter som sker mellan de båda städerna. Genom att bygga en ny järnväg mellan de båda städerna kortas transportsträckan och på det sättet sparar företagen tid och pengar.<br>Får i fara<br>Vilken etapp som byggs därefter, Piteå?Luleå eller Umeå?Skellefteå är inte bestämt. Men planeringen har ändå inletts. Första steget när det gäller sträckan Piteå?Luleå togs på tisdagen då allmänheten fick träffa tjänstemän från Banverket.<br> ? Jag är orolig för att järnvägen kommer att dras intill vår gård i Antnäs. Om det sker kommer vi inte att kunna driva vår fårfarm, säger Allan Larsson som är byaålderman.<br>Larsson bor tillsammans med sin fru Margareta på en gård söder om Antnäs. De båda talar om den idéskiss som presenterades för ett par år sedan. Då placerades den nya järnvägen 100 meter från makarnas gård.<br>Inte säkra<br> ? Kanske klarar vi oss tack vare det Natura 2000-område som ligger en bit från vår gård men vi känner oss inte säkra, säger Margareta Larsson.<br>Allan Larsson säger att han kommer att följa projektet mycket noga för att se till att hans gård klarar sig. Makarna Larsson var några av de privatpersoner som kom till Stadshotellet på tisdagen för att ta del av Banverkets information.<br> ? Det är bra att det finns intresse bland allmänheten för projektet, det är bra för oss att höra olika synpunkter, säger Tomas Gustafsson som är Banverkets projektledare för Norrbotniabanan.<br>Han talar om syftet med att bygga den nya kustjärnvägen: genom den kommer kapaciteten öka kraftigt när det gäller järnvägstransporter. <br>Större tågsätt<br> ? Stambanan norr om Åsele klarar av tågsätt med omkring 1.000 ton. Norrbotniabanan kommer att klara av 1.600 ton. Och det innebär stora fördelar för företagen, säger Tomas Gustafsson.<br>Tanken är att tunga transporter ska gå på Norrbotniabanan medan tomma eller halvtomma tågsätt ska gå på stambanan. På det sättet utnyttjas den nya järnvägen på ett mer effektivt sätt.<br>Tidigare har Banverket sagt att högsta hastighet på järnvägen ska vara 250 kilometer per timme. Nu höjer man ambitionen, tanken är att högsta hastighet ska vara 350 kilometer per timme. Det betyder att restiden mellan Luleå och Umeå kommer att ligga på cirka en och en halv timme.<br>Jesper Klefsjö är den person som leder förstudien av sträckan Piteå?Luleå. Han talar om idén att bygga en järnvägsstation intill Kallax flygplats. De planerna ska ingå i studien. <br>Känslig miljö<br> ? Det kan bli problem att dra järnvägen till Kallax på grund av den känsliga miljön på Kallaxheden.<br>Banverket talar om tre sträckningar för järnvägen från Piteå till Luleå. En kommer österifrån och går via flygplatsen in till Luleå centrum. En annan tänkbar sträcka är via Avan och Sunderbyn. Då skulle färjan ersättas av en bro.<br>Ett annat alternativ är att järnvägen dras intill E 4 och via Gäddvik till Luleå.<br>Förstudien av sträckan Umeå-Luleå ska vara klar om ett år. Första spadtag är tänkt att tas 2010. <br> ? Kostnaden för att bygga hela Norrbotniabanan beräknas till mellan 14 och 18 miljarder kronor. Vi börjar inte bygga någon etapp förrän det är klart med finansieringen av hela projektet, säger Tomas Gustafsson.<br>jackie.bortz@kuriren.com<br>0920/375 78
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!