I SĂNDAGS EFTERMIDDAG lyssnade jag pĂ„ Sommar, i radions P 1.
Inledningsvis höll jag pÄ och plockade med tidningar som vanligt och strölyssnade. Men snart la jag av med det och Àgnade mig enbart Ät att lyssna. Det var det nÀmligen vÀrt; programvÀrd var Kristian Gidlund, 29, och han talade nÀrmast uteslutande om döden. Mera exakt: om sin egen, förestÄende, död.
Kristian Gidlund har varit trummis i rock-gruppen Sugar Plum Fairies och för tvĂ„ Ă„r sedan, nĂ€r han bara var 27 Ă„r, drabbades han av magcancer. Som han opererades för och trodde sig ha blivit fri ifrĂ„n. Men. Den kom tillbaka. Ănnu mera beslutsam Ă€n tidigare. Och den hĂ€r gĂ„ngen blev inte Kristian av med den. Den hĂ€r gĂ„ngen var den obotlig. Han lever alltsĂ„ pĂ„ lĂ„nad övertid. Döden kan anmĂ€la sig. Precis. NĂ€r. Som. Helst. Kanske orkar han till Ă„rets slut. Men lika mycket: kanske gör han inte det.
Och han vet alltsÄ om det. Hur jÀvligt det Àr. Och han förmÄr ÀndÄ att tala sÄ vackert om det. Sakligt. LitterÀrt. VÀldigt vÀlformulerat. NÀstan som om det vore liksom vad som helst. Bara. Brutalt. Och förtrollande vackert.
EFTER BARA EN kortare stund av programmet börjar det bli trĂ„ngt i ögonen. Ănnu mera sĂ„ nĂ€r Kristian Gidlund hĂ„ller ett litet tal till det barn som han inte har, inte Ă€r fött, aldrig kommer att födas och som han aldrig kommer att fĂ„.
All musik i programmet Àr utomordentligt vÀl vald och handlar, sÄ gott som uteslutande, om det slutgiltiga som ingen av oss kommer undan: om döden.
Det Àr Cycles med Frank Sinatra, Goodbye med Emmylou Harris, Man mÄste dö nÄgra gÄnger innan man kan leva med HÄkan Hellström och jag kÀnner att det bara blir allt trÀngre inne i ögonen efter varje lÄt. Och sÄ Àr det dags för sista lÄten, efter en och en halv timme av stÀndigt intensiv och varmt nÀrvarande radio, och det Àr Mother and Child Reunion med Paul Simon och dÄ Àr det alldeles fÀrdigt och det bara brister för mig.
Ingen trÀngsel alls i ögonen lÀngre. All mödosamt uppdÀmd grÄt bara forsade fram och ut.
MAN HAR LĂTTARE att grĂ„ta ju Ă€ldre man blir, sĂ€gs det. Och sĂ„ jĂ€vla gammal som jag Ă€r numera sĂ„ behövs det inte mycket alls för att jag ska gĂ„ i gĂ„ng. Och nej : det Ă€r ju lĂ„ngt ifrĂ„n nĂ„got att skĂ€mmas för. Om flera vuxna mĂ€n gav fan i att âmanligtâ bita ihop och i stĂ€llet, nĂ€r det kĂ€nns och Ă€r angelĂ€get, tillĂ€t sig att grĂ„ta skulle vi förmodligen ha en bĂ€ttre vĂ€rld Ă€n den vi nu har.
Jag kĂ€nner inte Kristian Gidlund, har aldrig trĂ€ffat honom och kommer förmodligen aldrig heller att trĂ€ffa honom. Har ingen som helst personlig relation till honom. Men jag har lĂ€st hans bok I kroppen min â resan mot livets slut och alltings början (Forum) och tycker lika mycket om den, som jag gör om det hĂ€r radioprogrammet â som liksom alla andra Sommar-program finns kvar pĂ„ SR Play i 30 dagar efter hela programseriens slut. All respekt, alltsĂ„.
EN VĂLDIGT VĂRDEFULL film pĂ„ video just nu Ă€r den i dagarna slĂ€ppta De kriminella, (Studio S) frĂ„n 1972 i regi av den i mitt tycke helt fenomenalt mĂ€sterlige regisssören Jean Pierre Melville (1917 â 1973).
Detta blev Melvilles sista film och den Àr genomförd med all den iskalla precision och tÀta stil som kÀnnetecknade alla hans bÀsta filmer. Vi rör oss i de livsstilskriminellas vÀrld, dÀr de flesta mÀn Àr tystlÄtna, bÀr trenchcoats med uppfÀlld krage, solglasögon (hurdant vÀdret Àn Àr), stÀndigt röker Gauloises och kör omkring i amerikanska bilar, pÄ gator som blÀnker regnblankt av neon.
I De kriminella medverkar Alain Delon, Richard Crenna, Catherine Deneuve samt Michael Conrad. Delon Àr, för ovanlighetens skull, polis; de övriga kriminella eller associerade till dem. En helt lysande film och Studio S fÄr mycket gÀrna ge ut Àven flera av Melvilles ödsliga mÀsterstycken med titlar som Skuggornas armé (1969), Den blodröda cirkeln (1970), Léon Morin, prÀst (1964), Andra andningen och StÀlld mot vÀggen, dÀr pÄlitliga aktörer som Lino Ventura, Jean-Paul Belmondo, Serge Reggiani och Paul Meurisse lojalt medverkade.
KATTEN MALIN KURAR ihop sig och tittar saktmodigt ut mot det insisterande regnet, allt medan Ăventyret stillsamt gĂ„r vidare.
Alldeles som det ska.