Svart och obönhörligt om gatuvÄld

Tre kurir-hÀstar ger Rolf Nilsén i betyg sedan han varit och sett Josef Fares Leo.

debut. Shahab Salehi och Josef Fares i ”Leo”, dĂ€r Josef Fares debuterar som skĂ„despelare och huvudpersonerna agerar under sina egna namn.Foto: Memfis film

debut. Shahab Salehi och Josef Fares i ”Leo”, dĂ€r Josef Fares debuterar som skĂ„despelare och huvudpersonerna agerar under sina egna namn.Foto: Memfis film

Foto: Fotograf saknas!

Norrbottens lÀn2007-12-01 01:45
Josef Fares inledde sin filmkarriĂ€r ljust, muntert och rent av spjuveraktigt med Jalla! Jalla!, för att sedan tönta till det ordentligt med den moderna Åsa-Nisse-parafrasen Kopps. Rastret mörkades ordentligt med Zozo, om en liten flyktingpojke i det nya landet Sverige, och i och med den nu aktuella Leo har han etablerat ett helt och hĂ„llet kolsvart lĂ€ge. Det Ă€r en besvĂ€rlig, neurotisk och svĂ„rt obönhörlig film som Fares erbjuer den hĂ€r gĂ„ngen. Den handlar om gatuvĂ„ld, konsekvenserna av detsamma och om lojalitet mellan kompisar innebĂ€r att man ska hjĂ€lpa till-med exakt vad som helst. Även hĂ€mnd och eventuellt mord? Olyckligtvis behöver Leo gĂ„ akut pĂ„ toaletten, nĂ€r han lyckligt vinglar hemĂ„t i Stockholmsnatten tillsammans med flickvĂ€nnen Amanda, efter sin 30-Ă„rsfest. Han gĂ„r in pĂ„ en turkisk restaurang och samtidigt gĂ„r tvĂ„ mĂ€n ut dĂ€rifrĂ„n. De börjar antasta Amanda och innan alltsammans Ă€r över i natten Ă€r Leo skjuten i benet och Amanda svĂ„rt skadad. Hon dör senare. Brutalt och naket gatuvĂ„ld. Leo gĂ„r i terapi men det hjĂ€lper inte. Hela huvudet Ă€r uppfyllt av tankar pĂ„ hĂ€mnd, hĂ€mnd, hĂ€mnd. Han engagerar kompisarna Josef och Shahab (alla tre har sina riktiga förnamn och heter Leonard Terfelt, Josef Fares; skĂ„despelardebuten, och Shahab Salehi) för att hjĂ€lpa honom att utkrĂ€va den. Sedan gĂ„r det mesta Ă„t ett mollbetonat helvete. Men Fares undviker mĂ„nga förvĂ€ntade klichĂ©er och bibehĂ„ller intresset för "hur det ska gĂ„". Och man tittar-pĂ„ det nerviga om Ă€n lite vĂ€l förenklade dramat. Och ibland gör det till och med ont att titta. Budskapet Ă€r att hĂ€mnd Ă€r aldrig svaret. Men nu rĂ„kar jag ju ha delvis likartade erfarenheter som i filmen och jag erkĂ€nner gĂ€rna att jag mĂ„nga gĂ„nger har umgĂ„tts med hĂ€mndartade tankegĂ„ngar, mot den idiot som jĂ€mfotahoppade upp i luften och dĂ€refter landade med alla sina 110 jĂ€vla kilon i mitt ansikte och dĂ€refter pĂ„ mitt högra knĂ€. Sedan jag varit med om att avbryta hans misshandel av en ung kvinna. Men den diskussionen kan vi ta en annan gĂ„ng. LĂ„t mig bara sĂ€ga att jag kan bĂ„de förstĂ„ och inte förstĂ„ det som presenteras i Leo. Det Ă€r ingen lĂ€tt uppgift att komma med vĂ€rderingar angĂ„ende gatuvĂ„ld och dess konsekvenser. Den som inte har varit med om det har ingenting att sĂ€ga. Alls. Men man kan ju, som ett slags startpunkt, se den hĂ€r filmen.
Leo Filmstaden Regi och manus: Josef Fares Foto: Aril Wretblad Musik: Jon Ekstrand I rollerna: Leonard Terfelt, Josef Fares, Shahab Salehi, Sara Edber, med flera
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om