Ett 20-tal toppstudenter vid svenska universitet har utsett Max hamburgare till Business Model of the Year – Årets affärsmodell.

Företaget fick priset för att man med stor framgång utmanat den allmänt accepterade affärsmodellen i snabbmatbranschen genom att bland annat lansera ett nytt sortiment med vegorätter.

Det är konsultföretaget Cordial som tillsammans med talangnätverket Nova och Affärsvärlden står bakom priset och syftet är att lyfta fram affärsmodellen som strategisk framgångsfaktor för företag.

Studenterna har gått igenom och analyserat affärsmodellerna hos ett 60-tal innovativa svenska företag och sedan röstat fram en vinnare tillsammans med en namnkunnig jury.

– Förutom lanseringen av vegorätterna som varit en formidabel succe, så vill jag också gärna framhålla att vi aldrig klarat av att hantera en sådan framgång utan det omfattande digitaliseringsarbete som vi genomfört de senaste åren, påpekar Max vice vd Lars Olsson, i ett pressmeddelande.

Tidigare vinnare av priset har bland andra varit Spotify, Linas Matkasse och Klarna, vilka alla är betydligt yngre företag än Max som grundades 1968 i Gällivare av Curt Bergfors.

Juryn har förutom studenter bestått av Erik Wahlin, Chefredaktör Affärsvärlden, Claes Peyron, CEO för talangnätverksföretaget Nova samt Åsa Lundin, Ordförande för Business Architect Network, Linus Malmberg, ManagingDirector, Lise Tormod, Head of Cordial Business Advisers och Björn-Erik Willoch Senior Advisor, alla från Cordial.