Under tisdagen lämnas en rapport till rikspolischefen Dan Eliasson om hur organisationen för lokalpolisområdena bör förändras. Sedan följer regionerna och polisområdena. Enligt Statstjänstemannaförbundets tidning Publikt kommer rapporten att visa att det kan ta upp till tre år att få en ledning som fungerar inom Polisen.
Tidningen har haft tillgång till ett utkast till förslaget som ska lämnas till rikspolischefen på tisdagen.
Förslaget handlar om hur lokalpolisområdena bör organiseras om.
Enligt utkastet som Publikt kommit över dömer arbetsgruppen som gjort rapporten ut den nuvarande organisationen som infördes 1 januari 2015. I en organisation med en polismyndighet, indelad i sju regioner som i sin tur är indelade i 33 polisområden och 90 lokalpolisområden, måste lokalpolisområdenas ledning förstärkas.
– Man har provat att ge extra stöd till något lokalpolisområde i Stockholm och det har visat sig vara bra, säger Per Karlsson som är tillförordnad kanslichef på polisen i Norrbotten.
Ulf Sköld är lokalpolisområdeschef i Luleå/Boden.
Han håller med om att han haft många arbetsuppgifter som han inte alltid har kunnat delegera till andra chefer.
– Många arbetsuppgifter har "fastnat" på mig.
– Men vår organisation har inte "satt sig" ännu och alla chefer finns inte på plats.
I polisområde Norrbotten ska det också tillsättas gruppchefer.
– Den 1 april ska en hel del vara klart, men det återstår ändå saker, säger Ulf Sköld.
– Jag ser fram emot att få veta vad som står i rapporten.
Enligt tidningen Publikt föreslår rapporten, som kallats "Säkra sex beslutsnivåer", att lokalpolisområdescheferna ska få rätt att bygga upp kanslier med olika befattningshavare som personalhandläggare och planerare.
– De arbetsuppgifter som lades på lokalpolisområdescheferna går inte att göra på en person, konstaterar Per Karlsson.
Han har ett förslag på hur man borde underlätta för lokalpolisområdescheferna.
– Personligen tycker jag att man borde tydliggöra arbetsuppgifterna. Att avsändare och mottagare blir mer tydliga inom organisationen.