Att vara brobyggare handlar stundtals om att slåss mot vädrets makter. På torsdagen sinkade den hårda vinden arbetet vid bygget av den nya bron över Bönälven med flera timmar.
Men innan blåsten tog över kommandot hade personalen från Svevia hunnit skjuta ut 17 meter av den totalt 40 meter långa stålkonstruktionen som utgör grunden för den bro som ska stå klar i mitten av augusti.
Tillvägagångssättet att skjuta ut bron sker med hjälp av en grävmaskin i ena änden som knuffar den framåt, på andra sidan finns en kran som motvikt för att undvika att den tippar.
Klagomål
Bron är en del i Trafikverkets ombyggnation av en 1,5 kilometer lång vägsträcka på E 10 som fått mycket kritik ur trafiksäkerhetssynpunkt. Utöver att den gamla bron är så smal att den tunga trafiken undviker att mötas på dess vägbana ligger den placerad mellan två kurvor.
- Det har varit många tillbud och olyckor på den här sträckan och klagomålen på trafiksäkerheten har varit många. Bron är dessutom i mycket dåligt skick, säger Anders Lindmark, Trafikverkets projektledare.
Till hösten får trafikanterna köra över en 10,5 meter bred bro som sammanbinder de nya sträckorna på vardera sidan av Bönälven. Det innebär att de får bättre sikt och bättre framkomlighet. På vardera sidan under bron byggs även en gångpassage. Och tidsplanen ser ut att hålla även om torsdagen bjöd på ett långt stillestånd.
- Det största problemet är blåsten. I dag blåser det 20 sekundmeter i kastvindarna och man får inte köra kran i högre vindstyrka än tio sekundmeter. Vill det sig riktigt illa kan kranen välta, säger Tommy Lindberg, ansvarig vid Svevia.