800 beställningar om dagen
Till årsskiftet firar Länstrafikens kundservice tio års jubileum. Verksamheten är tämligen osynlig men navet för att allt ska klaffa. Dagligen hanteras och upp till 800 beställningar vid kontoret i Överkalix.
VIKTIGAST. Fortfarande efter tio år dyker de upp byanamn som ingen känner till - därför är kartan oumbärlig. Stina Karlsson heter operatören. Foto: Roland S Lundström
Foto: Roland S Lundström
17 personer arbetar på kontoret - 15 av dem tar emot samtal. Dagligen förmedlas mellan 700 och 800 beställningar till berörda taxibolag. 75 procent av beställningarna utgör sjukresor via landstinget medan resterande är kommunal färdtjänst samt Länstrafikens serviceturer. Antalet taxibolag som finns med i avtalet är 24 och till dem hör drygt 100 bilar. Stresstålighet
Att arbeta som operatör kräver stresstålighet - på dataskärmen ligger beställningarna uppe, utöver att lägga ut dem till respektive bolag ska de också bevaka möjligheten till returresor med de taxibilar som anländer från olika kommuner. Dessutom krävs att operatören vid behov kan kan avgöra huruvida beställaren behöver taxi eller kan åka buss. Till syvende och sist handlar allt om ekonomi. För landstinget kostar sjukresor som beställs via kundservice cirka fyra miljoner kronor per månad, enligt Maria Isaksson. Bra betyg
- Vi strävar efter att samordna resorna så att fler kunder åker i samma bil, ibland kan det handla om både färdtjänst och sjukresa på samma tur. Det ger samordningsvinster för både kommunen och landstinget, säger Maria Isaksson. Agneta Vennberg har funnits med sedan starten den 1 januari 1998. - Jag stormtrivs men stundtals är det hektiskt. Värst är det klockan ett då de flesta patienter skrivs ut - när allt har funkat känner man sig nöjd över att ha hjälpt kunderna, säger hon. Agneta Vennberg och hennes kollegors arbete kan liknas vid ett pussel där kunden alltid står i centrum. Att deras arbete är uppskattat visar en landsomfattande kvalitetsmätning där resenärerna fått uttala sig om kvalitén. - Vi ligger på mellan 95 och 98 procent i nöjdhet. Det är ett bra betyg, säger Maria Isaksson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!