Det började med telefonsamtal och i ett brev från advokaten Magnus Friberg, företrädande Pågens, påpekas att reklambudskapet från bageriet från Överkalix "kan ifrågasättas enligt marknadsföringslagen". Budskapet bör bort.
Hotet bemöts av Olofssons bageri med en kommentar som oavsiktligt träffar ämnet:
- Osmakligt. Ett marknadsledande företag ger sig på ett lokalt ägt företag, säger ordförande Tryggve Bergman.
Är du lokal kan du leverera det som är riktigt färskt, till skillnad mot långväga bröd, resonerar Bengt-Olof Olofsson, vd och majoritetsägare i Olofssons bageri.
Det är i film på Olofssons egen hemsida, samt även spridd till Youtube, som bageriet fäller kommentaren "Om du ska ha färskare får du äta deg!". Likaså framgår budskapet i skyltning och via butikers försorg. Beskedet är att konsumenten bör lita på lokala bageriet. "Timsfärskt", är ett annat budskap Pågens ogillar.
Stor står mot liten.
Dyrköpt?
- Jag har pratat med jurister som vi har kontakt med via Bageriförbundet och de tycker att det är märkligt. I en konflikt skulle vi nog vinna. Samtidigt vet man inte säkert och går det till Marknadsdomstolen kan det kosta oss upp emot en halv miljon kronor. Vi kämpar på, vi hade minus 2009 men plus 2010 och vi investerar. Vi vet inte hur vi ska göra med det här. De stora borde bekämpa varandra i stället för att bekämpa lokala företag, säger Bengt-Olof Olofsson.
Pågens hänvisar till ledningen, som är utomlands och inte gått att nå. Advokaten Magnus Friberg ligger lågt.
- Det pågår en diskussion mellan parterna och jag vill inte i det läget uttala något så att de störs, säger han.
Per Erik Lundstig, säljare hos Olofssons, har jobbat åt Larsson bageri och reflekterar över att storbagerierna, med många jobb, i hög grad lämnat Norrbotten. Lokala små bagerier såg då möjligheter och Olofssons sysselsätter 25 personer, de flesta i Överkalix.
- Här försöker ett litet företag göra något när de stora plockat bort allt, säger han.