I ett brev till elnätskunderna begär Johan Gullesjö deras hjälp för att kunna bringa ordning i det fakturakaos som råder.
Totalt har Johan Gullesjö fått inbetalt drygt fyra miljoner kronor för mycket på postgiro i förhållande till vad han har fakturerat ut.
Betalar dubbelt
- Troligen handlar det om att många har betalat dubbelt genom att ha betalat fakturor från Ekfors energi till mig. Jag ska endast ha betalt för nätavgifter, inte för elförbrukning, säger Johan Gullesjö.
Problemet är dock att det inte finns någon avsändare eller fakturanummer på redovisningen av inbetalningarna. I sitt brev begär Johan Gullesjö att kunderna skickar in kopior på de betalade fakturorna, kvittens på betalningen och till vilket kontonummer pengarna ska betalas ut.
Felaktiga fakturor
- De som har betalat dubbelt ska få tillbaka sina pengar, men för att jag ska kunna betala ut dem måste jag veta vilka kunderna är och till vilket konto jag ska föra över pengarna, därför har jag skickat ut brevet, säger Johan Gullesjö
Enligt honom har Ekfors energi skickat ut felaktiga fakturor där de även krävt betalt för nätavgifter vilket de inte har rätt till.
- De får endast ta betalt för elförbrukningen, säger Johan Gullesjö.
Många kunder har reagerat över brevet och beskriver det som mer förvirrande än begripligt.
Inte så enkelt
- Jag förstår det. Det är inte helt lätt att enkelt att förklara det här på ett begripligt sätt.
Däremot uppmanar Johan Gullesjö alla som inte har betalat de fakturor som har skickats ut från Rejlers AB att göra detta senast den 31 oktober. Har de betalat till Ekfors energi uppmanas de att meddela detta så att krav inte skickas ut. Från och med september månads fakturering upphör möjligheterna till återbetalning. Då gäller det för kunderna att endast betala till Pite energi för att undvika dubbla utgifter.
Fotnot: Kunder som har frågor hänvisas till Pite energis kundservice på telefon 0911/64800.