– Vi har en ambition att fördubbla det vi redan kör i dag på järnväg, säger Kent Johansson, vd för Älvsbyhus.

Älvsbyhus har ett stickspår inne på sitt industriområde i Älvsbyn och ska bygga ytterligare ett.

– Nu kommer vi att bygga ytterligare ett stickspår, för att ha plats att packa alla hussektioner, säger han.

Fabriken i Älvsbyn tillverkar åtta hus i veckan och varje vecka transporteras tre eller fyra hus på järnväg till kunderna.

– Målsättningen och ambitionen är att vi ska köra så mycket som möjligt på järnväg. Redan i dag motsvarar det vi kör på järnväg 1 000 lastbilar, det är klart att det blir mycket mindre koldioxidutsläpp.

Är det av miljöskäl ni gör det?

– Ja, delvis är det så. Det är en kostnadsfråga också, kan man kombinera miljöskäl med en ekonomisk uppsida är valet enkelt.

Kent Johansson tillägger att Green Cargo har blivit mer affärsmässig, som han uttrycker sig. Fraktpriserna har tidigare legat för högt menar han.

Kent Johansson hoppas att politikerna menar allvar när man säger att hela landet ska leva. Järnvägen måste rustas upp för godstrafikens behov, påpekar han. Älvsbyhus är beroende av att leveranserna till kund är pålitliga och i tid.

– Vi har ett löfte till vår kund, det är inte fråga om ett preliminärt datum utan en exakt dag, då ska huset finnas på plats.

Småhusmarknaden i Sverige är fortsatt stark och Älvsbyhus räknar med att tillverka över 900 hus totalt inom koncernen i år.

– Vi har gjort ett avtal med LKAB om att långsiktigt leverera hus till Gällivare. För våren 2017 blir det ett 20-tal eller kanske 30 hus som kommer att levereras dit upp, säger Kent Johansson.