Om två år ska de första tunga lastbilarna lämna Kaunisvaara för att frakta järnmalm till Narvik. Frågan om transporterna har diskuterats livligt. Northland Resources har sedan tidigare en dispensansökan om vägtransporter med tyngre last och längre fordon liggande på Trafikverkets bord.
På lördagen tog de två parterna ett nytt steg mot att hitta en lösning. Då möttes Karl-Axel Waplan, vd för Northland samt Trafikverkets regionchef Arnold Vonkavaara, i Pajala för att skriva under en avsiktsförklaring avseende gemensam finansiering av en inledande studie för att utreda vilka åtgärder som krävs för att lösa transportbehovet på såväl kort som lång sikt.
Ger tyngd
Dessutom undertecknade de ett avtal om att gemensamt finansiera en utredning av bärighet och teknisk lösning för vägnätet mellan Kaunisvaara och Svappavaara.
- Det här ger en tyngd åt vårt fortsatta arbete, säger Arnold Vonkavaara.
Avsiktsförklaringen är det första konkreta som parterna arbetat fram tillsammans, enligt Karl-Axel Waplan.
- Nu låser vi fast att vi har en positiv syn på att vi ska lösa det här tillsammans, säger han.
I och med avsiktsförklaringen kan studien av hur funktionen för lastbilstransporterna kan fungera, inledas.
- Den första lastbilen rullar inte ut förrän 2013. Nu kan vi utföra den här studien i lugn och ro och det är väsentligt. Det gäller att hitta den optimala lösningen för alla inblandade, säger Karl-Axel Waplan.
Det som väntar närmast är att arbeta fram ett underlag över vilka åtgärder som krävs längs vägen. Bland annat handlar det om broars och vägars bärighet samt dikningsbehov.
Northland Resources står för 75 procent av finansieringen av studien och Trafikverket för 25 procent, vilket är tre miljoner kronor, enligt Arnold Vonkavaara.
Northland Resources gjorde även klart en affär på lördagen.
- Vi har skrivit avtal med ett företag om leverans av gruvutrustning, främst caterpillrar värt 78 miljoner dollar, säger Karl-Axel Waplan.