Domstol, tågurspårning och polisen

Tågurspårning, polisanmälan, domstolstvist – och vem äger vad? Konkursförvaltaren Hans Andersson beskriver ett påfrestande jobb med att hålla Northlands konkursbo på spåret.

Svårarbetat. Försäkringsärenden, tvister om egendom och miljöärenden. Northland blev ett besvärligt uppdrag, enigt förvaltaren.

Svårarbetat. Försäkringsärenden, tvister om egendom och miljöärenden. Northland blev ett besvärligt uppdrag, enigt förvaltaren.

Foto: Linda Wikström

Pajala2016-02-19 18:00

På tal om spår så spökar en urspårning från hästen 2014, månaderna innan konkurserna för Northland-bolagen. Det var sista vagnen till ett tåg som spårade ur, och förhöll sig så i två kilometer. Fyra tusen slipers skadades, liksom signalanläggning och andra delar. Green cargo ägde tåget.

Det blev stopp på Malmbanan i en vecka. Hänsyn fick tas till att inbokade fartyg i Narvik fick ställas in samt bärgningskostnader för omkullvräkta malmvagnar.

Saken blev ett besvärligt ärende med försäkringsbolaget IF, reklamation hos Green cargo samt reparationer, enligt förvaltarens redovisning till Luleå tingsrätt.

Förvaltaren beskriver det som ett generellt problem att många var uppsagda. Personalen hade dessutom upplevt två rekonstruktioner och varit i utsatt situation.

Sakupplysningar saknades och rader av försäkringsärenden fanns. Anläggningarna skulle skötas och miljökrav efterlevas. Ovanpå det drog Northland på sig polisanmälningar i miljöärenden.

Oenighet om ägande av egendom visade sig, domstolsprocesser drogs igång.

Försäkringen för koncernen löpte ut vid årsskiftet 2014/2015 och försäkringsmäklaren hoppade av i samband med konkursen.

– Det har ställts synnerligen stora krav på konkursförvaltningen, skriver Hans Andersson till tingsrätten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om