Isexpert förutspår problem för Northland

Inom kort väntas islossning i Torneälven.Sten Erkki från Erkheikki förutspår en brutal sådan.- Jag tror inte Northland kalkylerat med det.

Sten Erkki från Erkheikki är uppvuxen vid Torneälven och har varit med om dryga 60 stycken islossningar nu förutspår han en svår islossning vilket kan innebära stora problem för Northland Resources.

Sten Erkki från Erkheikki är uppvuxen vid Torneälven och har varit med om dryga 60 stycken islossningar nu förutspår han en svår islossning vilket kan innebära stora problem för Northland Resources.

Foto: HÃ¥kan Stridblom

Pajala2013-04-25 06:00

De senaste två åren har Torneälvens islossning gått lugnt tillväga. Isexperten Sten Erkki befarar dock att årets islossning blir tuff.

- Det är en känsla jag har. Det är även många som kommit till mig och sagt att det blir som jag tror, säger han till 24Norrbotten.

Ifall hans farhågor besannas blir det totalstopp på väg 395, två kilometer norr om Peräjävaara, just där Northlands resources malmtransporter passerar.

- Jag tror inte de kalkylerat med islossningen. Man måste vara född här för att känna till hur det kan bli, jag har sett i mina dar hur mycket det kan drabba, säger Sten Erkki.

Han förklarar att vid en normal islossning stiger vattnet ända upp till vägkanten, men blir det en ispropp stiger vattnet med fem till sju meter och hela vägen svämmar över.

- Det kan bli översvämmat i veckor, det beror på hur fort isproppen trycks på. Det brukar vara en kilometerlång sträcka som drabbas.

Sten Erkki befarar att det blir totalstopp för Norhlands malmtransporter från Pajala upp till malmdepån i Svappavaara då gruvförtaget inte har tillstånd att köra via Tärendö.

- Mitt tips är att de redan nu söker kontakt med Trafikverket för att få tillstånd att köra via Tärendö till Gällivare och vidare upp till Svappavaara.

Northland oroas inte
Jonas Lundström på Northland tar Sten Erkkis uppgifter med ro.

-  I grunden finns det få vägsträckor som är så väl utredda som vår är inför att vi ska köra någonting. Detta av flera olika experter, framförallt har vi ett bra samarbete med Trafikverket.

Vidare säger han också att gruvbolaget tar hänsyn till olika risker genom lagerhållningen.

- Därtill är våra lastbilar registreringsbesiktade som vanliga lastbilar, för att få köra 90 tons bruttovikt är det just den här vägen som gäller.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om