Affärerna, färska avtal eller tidigare uppgörelser, är på miljardnivåer.
Medan Northland resources räknar med att hålla igång 400 anställda i gruvorna Tapuli och Sahavaara bedöms transportkedjan och hanteringen från andra företag sysselsätta sammanlagt ytterligare 400 personer.
Transportkedjan, med massor av lastbilar och lång väg till fartygen, är akilleshälen i projektet.
Viktiga avtal
Northland resources uppger att kostnaderna för transportkedjan är i linje med beräkningarna i lönsamhetsstudien, med gardering för var den slutliga järnvägskostnaden landar.
- Den stora punkten som återstått har varit logistikdelen. Vi har nu sytt ihop huvudparten av logistikdelen och har nu alla viktiga avtal på plats, säger Karl-Axel Waplan, vd i Northland resources.
Upplägget som nu finns i avtal liknar den preliminära lösning Northland resources gått ut med. Bolag som funnits med i planeringen har skrivit på för att utföra jobben, allt ifrån byggen till att köra lastbilar.
Följande uppdrag är fördelade:
Kiruna wagon:
Ska leverera 150 vagnar till järnvägstransporterna och Northland har option på ytterligare 44-92 vagnar. Levereras januari 2013 till maj 2014.
Peab/Cliffton:
Fraktar malmkoncentratet på lastbilar från gruvområdet till den kommande omlastningssterminalen i Pitkäjärvi i Svappavaara. Omsättningen 2013-2021 beräknas till 500 miljoner kronor. Per år. Northland hoppas alltjämt på dispens för ekipage på 90 ton.
Peab:
Bygger nu ut Fagernesterminalen i Narvik vilken Northland får använda minst tio år. Peabs kontrakt är värt 400 miljoner kronor.
Savage:
Företaget, som jobbar med systemlösningar, ska hålla ihop transportkedjan från gruvor till fartyg i Narvik. Ordnar dessutom järnvägstransporterna från Pitkäjärvi till Narvik.
Ska sköta hamnen i Narvik.
Pon equipment (Caterpillar):
Levererar 23 truckar, grävare och andra maskiner för gruvbrytning och hantering. Har nu tecknat avtal även om reparationerna.