De för året nya bottennivåerna för järnmalmspriserna ökar inte förhoppningarna. Riktpriset, nu ocirka 55 dollar per ton, är det lägsta sedan 2008-2009.
Martin Jansson, råvarustrateg, Handelsbanken, ger i dagens läge inga utsikter för gruvbrytning i Kaunisvaara.
– Det är omöjligt med den transportlösningen, på landsväg. Det måste ske via järnväg och det kostar mycket pengar. Bara LKAB kan göra det, men bolaget har egna saker att hantera, säger han.
Konkursförvaltaren Hans Andersson upprepar inriktningen att sälja tillgångarna för fortsatt drift.
– Det finns intressenter för det. Avsikten är ett tillträde i slutet av maj och att vi kommit överens innan och tecknat avtal, säger han.
Med LKAB som ägare blir bolaget ensam järnmalmsfraktare på Malmbanan. Bolaget har egen hamnanläggning i Narvik. Det går att tillverka pellets i Svappavaara av produkten från Kaunisvaara. Bolaget kan vidareförädla i Kaunisvaara för att överlappa framtida överskott på malm från egna gruvor. En sådan lösning fanns med som ett upplägg för något år sedan.
Krafter i Pajala uttalar förhoppningar att den som tar över gruvan, möjligen LKAB och Peab, även driver linje 2, för starkare flöde. Prisläget kan göra det nödvändigt att börja leveranserna först nästa år.
Den som tar över får tillgångarna mycket billigt.
– Vi är inte spekulant. Vi har bättre projekt själva, med gruvor utanför dörren till egna pelletverk. Det är dessutom lägre järnhalt i Tapuli, produktionskostnaderna blir högre, avfärdar Per-Erik Lindvall, i LKAB:s ledning.
Peab vill inte kommentera saken.