Det avslöjades på tisdagsförmiddagen i samband infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärds besök i den nya gruvmetropolen.
Kontraktet, som löper på fem år, är värt 800 miljoner kronor och avser alltså bara själva transporten på järnväg och ger 50 nya arbetstillfällen.
– Det här är stort för oss och vi är mycket glada att vår produktionslösning har fått förtroendet. Vi börjar köra varje dag redan i januari och dimensionerar vårt åtagande för tågvikter på nästan 5 000 ton, säger Green Cargos VD Mikael Stöhr i ett pressmeddelande.
När gruvproduktionen är i full drift kommer Green Cargo att köra tre tåg varje dygn mellan Pitkäjärvi och hamnen i Narvik. Ett tåg med 40 vagnar kommer då att dras av tre ellok.
Hur det blir med malmstransporten mellan Kaunisvaaragruvan och Svappavaara är däremot inte löst. Förslag om en järnväg finns, men några besked på den punkten gav inte Elmsäter-Svärd.
Däremot ska en utredning om olika alternativ, exempelvis transport med ellastbilar, tillsättas. I juni ska resultatet redovisas. Klart sedan tididgare är vägarna i området ska rustas upp.
I övrigt var Catharina Elmsäter-Svärd mycket imponerad av hur snabbt arbetet gått framåt i Pajalagruvan.