Han uttrycker tillförsikt över det fortsatta arbetet mot att kunna börja bryta järnmalm. Förhoppningen om ett vinst¬år 2014 grundas bland annat på bedömd utveckling av järnmalmspriset. Det är inte alls säkert att en hotande lågkonjunktur, i och med svag ekonomi i USA och delar av Europa, slår undan priserna.
? Kina är det som styr efterfrågan, påpekar Karl-Axel Waplan.
Skillnad
Ett litet företag kom alltså att driva det mest äventyrliga industriprojektet i norra Sverige.
Medan LKAB investerar med intjänade pengar står Northland med lån och första leveransen sker 2013.
LKAB:s transporter är mer rationella. och bolaget säljer pellets, en mer förädlad och mer värdefull produkt än Northlands järnmalmskoncentrat.
Northland har sökt erfaret branschfolk. Flera i ledningen är från Boliden och Lundin mining. Karl-Axel Waplan kom från det senare företaget.
Hos Northland finns en ekonomiansvarig från Boliden samt en gruvchef som gjort samma sak i Boliden som Northland framöver ska göra.
Bolagets egen historik är att rötter till det som blev Northland 1987 visade sig på börshandeln i Vancouver, Kanada. Under 2003 visar sig bolaget som prospekteringsföretaget North American gold Inc. Engagemang visades för fyndigheter i Barsele, i Norrland.
Engagemanget i Pajala och på finska sidan kom åren därefter och namnändring till Northland resources gjordes.
Via egna beslut och myndigheters klartecken har Northland stegvis närmat sig gruvbrytning i Pajala.
Efter att en avgörande lönsamhetsstudie tagits fram och granskats av revisionskonsulter tryckte styrelsen på knappen.
För att komma igång med en årlig produktion av fem miljoner ton järnmalmskoncentrat och driva gruvorna Tapuli och Sahavaara behöver 765 miljoner US-dollar investeras, har Northland redovisat. Därtill 150 miljoner dollar för täckning av övriga delar, kontor, prospekteringen med flera delar.
Lån och malm
Det finansieras via aktiekapital, vars storlek är beroende av upp- och nedgångar på aktien. Vidare lån från banker och andra finansiella institutioner.
Northland har redovisat uppgörelser ?take off agreements? för hela produktionen i minst sju år, enligt följande:
Standard bank Pic har gått i god för avsättningen av tre miljoner ton per år. Samtidigt får Northland krediter på 120 miljoner US-dollar. Standard bank ska också hjälpa Northland med affärerna.
Stålhandlaren Stemcor förbinder sig att köpa en miljon ton per år och ger Northland kredit på 50 miljoner dollar.
Ungefär lika mycket malm per år, fast med annat upplägg och utan löfte om lånade pengar, lovar Tata Steel, med indiska ägare, att köpa.
Det finns ytterligare inköp från Northland som kopplats till att leverantören ger kredit. Caterpillar, som levererar maskiner, har en sådan uppgörelse.
Northland räknar med vinst 2014
Årsredovisningen för 2014 kommer att redovisa vinst.Den bedömningen gör Northland resources vd Karl-Axel Waplan.
Roland Mäki kollar pumpanläggningen av vatten och vandrar i myren som ska omvandlas till Tapuligruvan.
Foto: Roland S Lundström
Från berget till kunden
Pajala.
Northland ska bryta i dagbrott. Här ska sprängas och köras järnmalm ur hålen.
Det är dagbrotten Tapuli (2013) och Sahavaara (2014) som utgör början på gruvepoken i Kaunisvaaraområdet, Pajala kommun.
Så här kommer det att se ut när allt fungerar:
Egen terminal
Bergmassor och malm bryts loss. Användbart material passerar kross och kvarn innan det kommer till anrikningsverket där järnmalmskoncentrat, fines, produceras.
Järnmalmskoncentrat lastas på lastbilar med släp för att transporteras 15 mil till Northlands terminal i Pitkäjärvi, Svappavaara. Där ska det finnas bangård med flera spår för tomma och fullastade tåg samt reservlagring av malm för sju dygn.
Med hjullastare fylls de inhyrda tågvagnarna. Till en början ska det gå ett 500 meter långt tåg per dygn. När inte bara Tapuligruvan utan också Sahavaara är igång ska det gå fyra tåg per dygn och då ska målet, leverans av 5 miljon ton järnmalmskoncentrat per år, nås.
Ellok drar vagnarna den 22,5 mil långa vägen till havet. Färden går på spåret från Svappavaara till Kiruna och vidare till en hamn i Fagernes, Narvik.
Bygger nytt
I hamnen tippas tågvagnarna ur. På plats ska det ha byggts eller ordnats avlastningsstation, lagerbyggnad för 14 dagars lager, en avisningsstation för tågen, kaj och skeppslastare. Båtar och lagret, som rymmer motsvarande två båtlaster, ska fyllas via transportband. Två nya spår måste läggas.
I hamnen kan 180.000 tonsbåtar gå in, uppger Rune J Arnöy, hamndirektör.
Northlands normalbåt ska ta 100.000-130.000 ton. Northland ansvarar för att få malmen ombord.
Enligt överenskommelsen ska Northland hyra hamnen av Narviks kommun i tio år med möjlighet att förlänga fem år i taget.
Nytt igen
Northland tvingas senare flytta till Grundstavik, där ny hamn som tillåter större båtar byggs. Det finns flera andra alternativ till permanent hamn.
Den tillfälliga hamnen ska bli stor containerhamn, hoppas Narviks kommun, som tar över Northlandes efterlämnade kaj medan bolaget tar med sig andra anläggningsdelar.
Stig Nordlund