Northland ser över sina fraktalternativ

Northland Resources tittar på att frakta järnmalm från Kaunisvaara till Narviks hamn i stället för Kemi. Företaget, som planerar gruvbrytning i Pajala med omnejd, tror att den djupare och isfria hamnen i Nordnorge kan bli mer lönande. Men transporten dit måste kanske göras på landsväg.

Alternativ. Northland Resources funderar nu på att frakta sin malm från Kaunisvaara med tåg till Narviks hamn. Foto: LKAB

Alternativ. Northland Resources funderar nu på att frakta sin malm från Kaunisvaara med tåg till Narviks hamn. Foto: LKAB

Foto: Fotograf saknas!

Pajala2010-07-22 06:00
Hittills har Kemi varit den tänkta lastplatsen för järnmalm från den planerade gruvan i Kaunisvaara, men nu har hamnen fått konkurrens då Northland Resources vänt sina blickar mot Narvik. Den isfria hamnen erbjuder inte bara transport året runt, den är också djupare. Det innebär att båtarna kan bära tyngre last än de mindre djupgående båtarna i Kemi. De måste dessutom lastas om på vägen, exempelvis i Antwerpen, Holland. Att använda båda hamnarna är troligtvis inte aktuellt.- Jag har svårt att se att båda hamnarna kan bli ekonomiskt gångbara, sa Karl-Axel Waplan, vd på Northland Resources.Billigare sjöfrakt
Alternativet Narviks hamn skulle i dag innebära att malmen måste fraktas cirka 120 kilometer med lastbil till antingen Svappavaara eller Malmfälten, för att sedan föras till Narvik med tåg. Det skulle innebära en högre kostnad än om malmen förs med tåg till Kemi direkt från Kaunisvaara. Däremot blir sjöfrakten billigare eftersom mer malm kan lastas i Narvik och ingen omlastning krävs på vägen till Asien och Mellanöstern - där de potentiella kunderna finns.Enligt Karl-Axel Waplan förhandlar Northland Resources med flera seriösa företag i Kina och menar att gränsen inte är efterfrågan utan hur mycket malm de kan producera.- Kina har hur stort behov som helst, sa Waplan.De beräknar kunna producera fem miljoner ton per år.Ny terminal
Enligt Northland Resources konsulter finns det utrymme även för deras tåg, även om LKAB redan nyttjar banan. Fler utredningar om det pågår fortfarande. I Narvik skulle de däremot behöva bygga nytt för att lasta om.- LKAB:s hamn utnyttjas redan till max, och ska eventuellt byggas ut. Vi måste bygga en egen terminal, sa Waplan.Han hoppas att de ska kunna ta ett beslut i slutet av sommaren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om