Pajala - på väg mot nya tider

Myrslåtter och dumprar. Två bilder av Pajala. I en serie i tre delar synar Kuriren Norrbottens Klondyke - gruvprojektet och dess konsekvenser.

15 mil landsväg ska avverkas när järnmalmen från Kaunisvaara till Narvik.

15 mil landsväg ska avverkas när järnmalmen från Kaunisvaara till Narvik.

Foto: Roland S Lundström

Pajala2011-09-21 10:15

720 lastbilar med släp kommer att trafikera de 15 milen landsväg mellan Kaunisvaara och Svappavaara varje dygn när Northland Resources drar igång malmtransporterna till Narvik. En lastbil kommer att lämna Kaunisvaara var fjärde minut - dygnet runt.

Detta faktum ger eko i samhällena längs vägen. Innevånarna är oroade över den tunga trafiken, de känner otrygghet och det finns de som pratar om att flytta.

I Vittangi, exempelvis, ligger både förskolan och skolan nära vägen. 

Att frakta malmen på landsväg blir heller ingen billig affär för Northland resources. Tvärtom. Det blir ett dyrt vägval. Northland har dock valt detta alternativ eftersom det i dagsläget är det enda alternativet, enligt bolaget.

Detta i väntan på att Northland får tillgång till järnväg hela sträckan.

Vägtransporterna innebär också att det kommer att krävas åtgärder på länsvägarna 99, 395, E 10 och E 45. Färdvägarna måste tåla fordonsekipage med 60 tons totalvikt och med den trafiktäthet som det kommer att bli håller de i dag inte för detta.

Det kommer att krävas breddning, rätade kurvor och förstärkningar. Det kan också bli aktuellt med nybyggen.

Om Northland Resources måste vara med och finansiera vägprojekten är i dag oklart.

Northland Resources blir också en ny aktör på Malmbanan. Samtidigt aviserar LKAB att de kommer att skicka mer malm än tidigare. Det kan betyda att det blir trångt på spåren och knappt om utrymme. Det kan, till och med, bli så att myndigheterna kan neka trafik.

Norrbottens-Kuriren väljer i dag att publicera ett utdrag ur artikelserien "Pajala - på väg mot nya tider". Klicka här för att läsa Norrbottens-Kurirens e-tidning. Där hittar du hela texten samt alla övriga artiklarna ur onsdagens Kuriren.      

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om