Gruvbolaget gör sitt bästa för att minimera riskerna i trafiken, menar Per-Erik Lindvall. Att gå ifrån dispensen på 90 ton är inte vägen framåt.
– Vi behöver en förlängning och allt annat vore märkligt. Att inte förlänga dispensen skulle innebära att det krävs fler bilar, mer utsläpp och sämre ekonomi för alla parter. Det har visat sig att 90-tonarna är ett framgångsrikt recept för bränsleekonomi och totalekonomi för samhället. Så vi förväntar oss en förnyad dispens, säger Lindvall.
Trafikverket ska ställa högre säkerhetskrav.
– Det är Trafikverket som håller Sverige med vägar och jag förutsätter att de sköter sin del i det här och vi vår del. Vi vill minska riskerna på vägsträckan men mycket kan ju kopplas till att Trafikverket fullföljer de vägbyggnadsprojekt som man faktiskt är trög i omstarten av. Även vår del av landet bör få ta del av infrastruktursatsningar, speciellt när det är beslut som redan är fattade. Varför kör de inte igång med de arbetena?
Per-Erik Lindvall syftar på de vägprojekten som avbröts efter Northlands konkurs.
Helena Eriksson på Trafikverket svarar att hela vägsträckan ska förbättras, men att det tar tid att starta upp arbetet igen med upphandlingar och projektering.
– Inte bara för oss, utan för alla som färdas på de här vägarna är det viktigt att det också satsas på infrastuktur i den här delen av landet. Det får inte vara så att svenska myndigheter försvårar vår framtid och tvekar över den här dispensen, utan jag utgår ifrån att vi fortsätter med den, säger Per-Erik Lindvall.