Sveriges sämsta riksväg

Sveriges sämsta riksväg. Det anser Pajalas kommunalråd att väg 99 mellan Pajala och Karesuando är. Enligt Niska skulle det ta Vägverket 60 år att åtgärda vägen med dagens prioritering. Han jämför underhållet med gamla sovjetstatens fasadputsning.

PAJALA2005-05-18 06:30
<P>Väg 99 eller, som den turistiskt sett kallas, Norrskensvägen löper från Haparanda i söder till Karesuando i norr. Delen från Pajala till Karesuando är i mycket dåligt skick med gropar och sprickor samt svackor som gör det rejält skumpigt att färdas efter vägen. Enligt Pajalas kommunalråd Bengt Niska har kommunen länge i sina prioriteringar över vägar som bör rustas, framhållit just den här vägsträckan.<BR>&nbsp;? Men Vägverket ser inte den som prioriterad. Får verket hålla sin takt, tar det 60 år innan vägen är åtgärdad, säger Bengt Niska.<BR>Han säger sig känna vanmakt över verkets agerande och han hade därför inbjudit tjänstemännen, Länsstyrelsen samt media för en inspektion av vägen. Varken Länsstyrelsen eller Vägverket kom. Vägverket har i ett brev förklarat att vägen är för lågt trafikerad för att få högre prioritet.<BR><BR><STRONG>Som gamla Sovjet</STRONG><BR>Niska är besviken över deras frånvaro. Enligt honom har Vägverket de senaste dagarna ägnat mer tid än vanligt till att fylla igen de värsta potthålen i vägen.<BR>&nbsp;? Det liknar gamla sovjettiden då man visade upp en fin fasad. Det har retat upp folk utefter den här vägen att man försöker dölja hur dålig vägen är. De här lagningarna håller någon vecka och sedan blir det bara än värre, säger Bengt Niska och sparkar i högar med asfalblandning i vägen.<BR>Viktig väg för turismen<BR>Enligt Niska är det under all kritik att en riksväg får vara i så dåligt skick som denna väg.<BR>&nbsp;? Det bor omkring 1.000 personer längs denna väg inom Pajala kommun. Den är också en genomfartsled upp till Nordkap och en viktig väg för turismen eftersom det här är ett område med Europas finaste laxälvar. Det måste finnas en väg med rimlig standard, som gör att turisterna kan ta sig hit, säger Niska.<BR>Åkeriägaren Bertil Karlsson kör skolbuss på en del av sträckan och säger att den dåliga vägen tär hårt på fordonen.<BR>&nbsp;? Reparationerna blir många. Dessutom fastnar den smet av tjära som de lägger i sprickorna sig i bromsbackarna och det blir så varmt att det börjar brinna. Det hände senast i fjol, säger Bertil Karlsson.<BR><BR><STRONG>Hämsko för turismen</STRONG><BR>Vägen får också hård kritik av Lars Malmström som driver Rajamaa turistanläggning i Muonionalusta.<BR>&nbsp;? Vägen är en hämsko för turismen. Moderna turistbussar kan inte köra där. För 20 år sedan, då turismen i Tornedalen var helt underutvecklad, hade vi fler förbipasserande turister än i dag. Men de väljer självklart att köra på finska sidan, där det är en Europaväg som går parallellt och som är i helt annat skick, säger Lars Malmström.<BR>Han köper inte Vägverkets argument att vägen inte lagas för att det är så lite trafik.<BR>&nbsp;? Jag hävdar att det är därför det är så lite trafik för att den är så dålig. Den borde absolut åtgärdas snarast. Vi inom turismen för fram den som en turistled, säger Lars Malmström.<BR><BR><STRONG>Åtgärdas varje vår</STRONG><BR>Hos vägverket säger Peder Henriksson att det inte finns pengar till att prioritera annorlunda än vad man gjort. Han säger också att det inte finns några kriterier för vilken standard en riksväg ska ha, mer än att den liksom and-ra ska vara farbara och i bästa möjliga skick.<BR>Karl Thyni är driftledare i det aktuella området, säger att de reparationer som nu gjorts inte har något med kommunens brev att göra, utan att det är åtgärder som görs varje vår.<BR>Han håller med om att vägen är i behov av upprustning och säger sig ha förståelse för att de som använder vägen reagerar över dess skick.<BR>Vägverket har meddelat kommunen att man gärna träffar de för att diskutera vägen.</P>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om